Home CultuurANS kijkt ANS kijkt – Nederlands Hoop (2021) – ★★★★

ANS kijkt – Nederlands Hoop (2021) – ★★★★

Als student ga je zuinig met je geld om. Logischerwijs kijk je daarom cabaret niet in de theaterzaal, maar op Netflix. Door een goed doordachte humorformule te gebruiken in de voorstelling Nederlands Hoop, slaagt de cabaretier erin om de toeschouwer voor 94 minuten geboeid te laten kijken en vooral aan het lachen te brengen.

Ons leven is ingrijpend veranderd sinds de coronapandemie. Dit wordt pijnlijk duidelijk in de openingsgrap, waarin Laureij vertelt dat hij een snotje heeft als hij bij de kassa in de supermarkt staat. In 2018, toen de voorstelling in première ging,  was dit een licht ongemak, maar tegenwoordig zou je onder beveiliging worden afgevoerd. Laureij bespreekt gedurende de show alledaagse situaties. Ondanks het gebrek aan diepzinnige onderwerpen blijf je als kijker op het puntje van de stoel zitten. Dat komt omdat Laureij erin slaagt je mee te nemen in de kronkelwegen in zijn hoofd.

Gebruik van humorformule

Het lukt Laureij om één humorformule keer op keer aan de man te brengen: ongemak in sociale situaties. De cabaretier wijst zijn publiek erop dat er weinig logica schuil gaat in veel van ons menselijk contact. Hij vertelt bijvoorbeeld over het gedrag dat van je wordt verwacht als een vriend een nieuwe auto heeft gekocht. ‘Je moet doen alsof het de allereerste auto is die je ooit hebt gezien. Je kan niet zomaar even kijken. Nee, je moet helemaal losgaan.’

Laureij neemt de toeschouwer mee in zijn gedachtegangen bij zo’n sociale situatie. Hij beschrijft feitelijk wat er gebeurt en pauzeert dan om aan te geven dat er een discrepantie bestaat tussen de logica van zijn gedachten en die van de situatie. Over zijn gedachten bij de nieuwe auto vertelt hij: ‘Soms stelt een vriend voor om de auto te starten. Dat moet je iemand gunnen, terwijl je eigenlijk denkt: heb je nog niet gekeken of die het doet? Hoe ben je hier gekomen dan?’

Als kijker herken je zijn ergernissen, waardoor je sympathie ontwikkelt voor de cabaretier.

Mentale problemen

Om de lieve vrede te bewaren, verbergen de meeste mensen hun alledaagse ergernissen richting de medemens. Laureij gooit het in zijn dagelijkse bestaan daarentegen over een andere boeg. Hij vertelt bijvoorbeeld over iemand die hem met zijn rugzak aanstoot in de tram. Met zijn platte Rotterdamse accent spreekt hij zinnen uit als: ‘Dan verdien je gewoon klappen toch.’ Als kijker herken je zijn ergernissen, waardoor je enige sympathie ontwikkelt voor de reactie van de cabaretier.

De oud-kickboxer gaat desondanks integer om met zijn mentale problemen. Hij geeft aan dat hij hulp krijgt bij zijn agressie, waardoor de kijker niet het gevoel krijgt dat de cabaretier ermee te koop loopt of het probeert uit te buiten. Het blijft niettemin heerlijk om te horen dat een ander zich af en toe niet kan inhouden en zijn woede de vrije loop laat. Waar de Netflixkijker hardop zit te grinniken op de bank, ligt de zaal dubbel om het ongepast gedrag van de cabaretier en de situaties die daaruit voortvloeien.

Het persoonlijkste stukje van de voorstelling is een kleine twintig minuten waarin Laureij vertelt over zijn burn-out en depressie. Op een ochtend wordt hij wakker met een paniekaanval en denkt hij dat hij doodgaat van een hartaanval. Hij rent naar zijn bovenbuurvrouw. ‘Dat moest eigenlijk de eerste hint zijn, dat het geen hartaanval was. Niemand kan tijdens een hartaanval een sprintje trekken.’ Door het ongemak met humor aan te kleden, lukt het de cabaretier om een authentiek, oprecht en ontroerend verhaal te schetsen. 

Door ongemak met humor aan te kleden, lukt het de cabaretier om een ontroerend verhaal te schetsen. 

Tijdloosheid

De humor in de voorstelling is grotendeels gebaseerd op kleine ongemakkelijke situaties, waardoor er geen ingewikkelde maatschappelijke onderwerpen worden besproken. Hierdoor wijkt hij af van de Nederlands cabarettraditie, waarin het belangrijk is om mensen aan het denken te zetten. Hoewel hij dit niet doet, slaagt hij er wel in om zijn hoofdtaak te vervullen: het laten lachen van de toehoorder. Juist omdat de cabaretier zich niet waagt aan engagement, heeft de voorstelling een tijdloos karakter. Dit maakt dat het kijken van de show in 2022 nog steeds een verfrissende en vooral hilarische avond oplevert.

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen