Home CultuurANS luistert ANS Luistert – Wraak – ★★★★

De podcast als een dramaserie is een bekend concept maar de reeks Wraak is door de 360˚ vormgeving (8D) een ware primeur in de luisterervaring. Vanaf de eerste minuut nemen de stemacteurs de luisteraar mee en waant deze zich midden in een verhaal over macht, ambitie en #MeToo.       


De achtdelige podcast, geschreven door Karin van der Meer, begint met de dood van Monique Zegers die wordt gevonden in het water van het IJ in Amsterdam. De verteller neemt de luisteraar gedurende het verhaal van tijd tot tijd mee en begeleidt hem langs scènes waarin stemacteurs als Nazmiyr Oral, Rifka Lodeizen, Jaap Spijkers, en Carine Crutze een rol spelen. Deze podcast hoort de luisteraar in zogenaamd 8D, wat wil zeggen dat het geluid van alle kanten lijkt te komen wanneer de luisteraar een koptelefoon gebruikt. Na een begin van volkomen onwetendheid komt de luisteraar door de verteller en het hoorspel van de stemacteurs erachter dat Monique samen met Shirley Goedehoop, Hatice Polat en Barbara Schaaf werkzaam is bij de politie. Hier bekleden ze respectabele posities en kunnen ze goed met elkaar overweg.

Drama in politieland

Barbara is de favoriet voor de functie van korpschef. Uit een door Monique gelekt dossier blijkt echter dat Berend Grotendaal dankzij zijn old boys network als kandidaat wordt geopperd. Getroffen door deze vriendjespolitiek zoekt Barbara haar goede vriendin Josefien op. Uit hun gesprek blijkt dat Josefien in het verleden een onaangename ervaring met Berend heeft gehad. Vastberaden om de functie te krijgen, spoort Barbara haar vriendin aan om naar de media te stappen met een dubieus aanrandingsverhaal over Berend. Het nieuws vangt licht en ter aandikking brengen Shirley, Hatice en Monique drie onware gelijkelijke verhalen in de media. Van het een komt het ander: Berend is afgeschreven, zijn vrouw verlaat hem en zijn status is tot het nulpunt gedaald. Zijn dal is zo diep dat hij besluit zichzelf van het leven te beroven.      

De diepgang van de dialogen is verdeeld.

Na dit incident worden verscheidene moorden gepleegd die allemaal zijn verbonden aan de dood van Berend. Waar de informatielek van Monique de eerste chronologische gebeurtenis is in het verhaal, is zij ook de eerste van de reeks vermoorde personen. Hoewel een groot team aan politie-eenheden hiermee aan de slag gaat, lijken deze niet uitgerust om de zaak op te lossen. Ook Barbara is het spoor bijster in haar zelfstandige zoektocht naar de moordenaar.      

De schaduwzijde van #Metoo

Ondanks dat de podcast een sterke verhaallijn kent, is de diepgang van de dialogen verdeeld. Zo blijven de gesprekken tussen mannen onderling flink op de vlakte en genieten ze niet meer besproken thematiek dan vrouwendolheid, kortzichtigheid en machtswellust terwijl de vrouwen alle ruimte krijgen om een open gesprek te voeren. Aan het begin luistert dit redelijk weg maar naar verloop van tijd krijgt de scheve gespreksvoering de bovenhand. Hiermee schiet de #Metoo-visie enigszins zijn doel voorbij. Waar een #Metoo een statement is over de aantasting van menselijke waardigheid, wordt hier de maatschappelijk gevoelige snaar die #Metoo raakt misbruikt voor eigen succes, zoals het behalen van de functie korpschef. Dit maakt daarentegen wel dat je actief blijft luisteren en meedenkt binnen de context die in het verhaal rondom #Metoo wordt gecreëerd. Dat is echt een pluspunt.

De omschrijving liet voldoende ruimte over voor verbeelding.

Vernieuwde raamvertelling

Het verhaal wordt verteld via een raamvertelling op een niet-chronologische volgorde. Het is aan de luisteraar om aan te voelen wanneer er een zijroute wordt genomen in het hoofdverhaal van Barbara en de gepleegde moorden. Dit maakt het soms lastig om te begrijpen waar je in het verhaal zit. De verteller helpt hier een handje bij door subtiel achtergrondinformatie te geven om het verhaal helder voor ogen te houden, wat het prettiger maakt om te luisteren. Zo wordt een gesprek tussen Josefien en Barbara in het park geïntroduceerd door de verteller, waar het anders een te plotse overgang zou zijn geweest.

De beeldende omschrijving creëert een aangename manier van luisteren en liet voldoende ruimte over voor verbeelding. De muziek, de verfijnde achtergrondgeluiden en het acteerwerk van de sprekers pasten herhaaldelijk uitstekend bij het verhaal en waren een fijne toevoeging in de algehele ervaring. Zo werd een scene in het stadspark opgevuld met vogelzang, de voetstappen van wandelaars en het ruizen van rijdende auto’s.

Al met al is Wraak een Podcast met karakter door het sterke verhaal gekleed in een actueel jasje. Voor degene die op zoek is naar een nieuwe ervaring is dit zeker een aanrader.

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen