Home Artikelen De lockdown door de ogen van Nijmeegse restaurants

De lockdown door de ogen van Nijmeegse restaurants

door Jip Meijers and Foto: Akeem Charles

Voor horecaondernemers zijn de feestdagen vaak een grote bron van inkomsten. Wat zijn de gevolgen van de lockdown voor hen? ANS sprak hierover met een aantal Nijmeegse restaurants.

Voor sommige ondernemers was de lockdown geen verrassing, voor anderen viel het rauw op hun dak. Een sluiting tot 14 januari is echter voor hen allemaal geen fijn nieuws. Hadden de ondernemers al iets gepland voor de kerstdagen en wat gebeurt er met alle ingekochte voorraad? ANS vroeg dit aan medewerkers van GRUT eten & drinken, Café Biessels en Eetbar Bloom.

De kerstdagen als klapstuk

Voor veel horecaondernemers leveren de feestdagen veel inkomsten op. Dat bevestigt een medewerker van BLOOM: ‘Hoewel dit onze eerste kerst zou worden omdat we pas in januari zijn begonnen, hadden we al flink wat reserveringen staan.’ Het plan was volgens de medewerker eerst om een kerstdiner te organiseren, maar dat werd al snel omgetoverd tot een kerstlunch. Nu wordt het een take away­­-menu: ‘In plaats van de hele zaak vol te hebben zitten, kunnen we alleen maar bakjes meegeven.’

Niet alle ondernemers hadden grootse kerstplannen. ‘Wij zijn met Kerstmis nooit open’, zegt een medewerker van GRUT. ‘Je moet dan een speciaal menu bieden en alles versieren. Dat zijn allemaal factoren die niet goed bij ons concept passen.’ Wel vertelt hij dat er een kerst-afhaalmenu is gepland. Dit kan gewoon doorgaan. Ook Biessels had geen extra kerstinkopen gedaan. Een medewerker vertelt: ‘Op Eerste Kerstdag zijn wij sowieso gesloten en met Tweede Kerstdag zijn we normaal gesproken wel open, maar doen we niets speciaals.’

Weggooien?

Wat moet je als ondernemer met alle voorraad die door de horecasluiting niet kan worden gebruikt? De medewerker van GRUT licht toe: ‘Omdat we een afhaalmenu hebben, zitten we niet met allerlei extra producten voor de feestdagen die we nu moeten weggooien, maar voor afgelopen zondag hadden we wel al inkopen gedaan. We vriezen zoveel mogelijk in.’ De producten waarbij dit niet mogelijk is zijn wel tussen het vuilnis beland. Bij BLOOM hopen ze volgens de medewerker hun kerstinkopen nog kwijt te kunnen via hun take away-menu. ‘We kopen momenteel heel strak in, dus ik verwacht dat er niet veel wordt verspild’, vertelt ze.

Bij Biessels waren bepaalde producten wel heel enthousiast ingekocht. ‘We hadden bijvoorbeeld best wel veel sinaasappels in voorraad. Die hebben we gisteren op straat weggegeven.’ Ook de kerstkoekjes waren al royaal ingeslagen: ‘Er waren net zestien dozen amandelkransjes binnengekomen. In een doos zitten ongeveer tachtig tot negentig koekjes.’ Ze vroegen zich bij Biessels vervolgens af wie er iets zou kunnen met zo’n enorme hoeveelheid koekjes. ‘We wilden het niet weggooien, dus hebben we het weggegeven aan verzorgingstehuizen. Dat leek ons wel een mooie plek om ze heen te brengen’, vertelt de medewerker enthousiast.

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen