Home Artikelen Het Radboud Impact Festival is van start

Het Radboud Impact Festival is van start

door Michelle Tang

Van 16 mei tot 20 mei organiseert Radboud Green Office in samenwerking met andere organisaties het Radboud Impact Festival. Zowel ecologische als sociale duurzaamheid staan hierbij centraal. Het doel is om studenten en medewerkers te informeren over hoe zij zelf kunnen bijdragen aan duurzaamheid.

Tijdens het Radboud Impact Festival kunnen studenten en medewerkers meedoen aan verschillende activiteiten en workshops omtrent duurzaamheid. Deze activiteiten worden aangeboden door Radboud Green Office in samenwerking met andere organisaties waaronder DEI Office en Dito Nijmegen, die de Roze Week faciliteert. Door samen te werken met deze organisaties kaarten ze tijdens het Impact Festival niet alleen ecologische, maar ook sociale duurzaamheid aan.

Vorig jaar organiseerde de Radboud Universiteit (RU) de Radboud Impact Day om aandacht te vestigen op het thema duurzaamheid. Het Impact Festival borduurt hier op voort en dient voornamelijk ter verdieping van het onderwerp.

Het brede begrip duurzaamheid

Tijdens het Impact Festival staat duurzaamheid centraal. De activiteiten zijn niet alleen bedoeld om duurzaamheid op het gebied van milieu te belichten, maar ook sociale kwesties. Daarom zijn er naast wildplukken in de Ooijpolder en een lunchlezing over duurzaamheid binnen het Radboudumc, ook activiteiten zoals een bezoek aan een moskee en een thema-avond over aseksualiteit. ‘Het is belangrijk voor studenten om maatschappelijk betrokken te zijn en zich bezig te houden met sociale duurzaamheid’, aldus Esther van Neerven van de Radboud Green Office.

Om ook de sociale duurzaamheid te belichten zijn de organisaties waarmee Radboud Green Office samenwerkt essentieel. ‘Wij worden vaak enkel geassocieerd met de groene kant van duurzaamheid, maar we willen ook uitdragen dat we ons bezighouden met de sociale kant. Onze partners dragen hieraan bij’, vertelt Van Neerven.

Verdieping

Vorig jaar was er ook aandacht voor het thema duurzaamheid met de Radboud Impact Day. Deze eendaagse intensieve campagne was gekoppeld aan Black Friday en consumptiegedrag. Het doel hiervan was vooral om mediabekendheid te krijgen en aandacht te trekken voor duurzaamheid. ‘Het Impact Festival borduurt hierop voort en is bedoeld voor de mensen die door Impact Day waren getriggerd om zelf verandering teweeg te brengen’, vertelt Van Neerven. ‘Met dit festival willen we laten zien hoe je zelf echt een rol kan spelen.’ Dat doen ze met behulp van allerlei activiteiten, waardoor studenten en medewerkers zich kunnen verdiepen in het thema duurzaamheid. ‘Studenten en medewerkers kunnen erachter komen hoe zij vanuit hun eigen rol een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame campus en carrière’, zegt Van Neerven.

Hoewel het een prioriteit is voor de Green Office om elk jaar een Impact Festival te organiseren, is het niet zeker of dit gaat worden gerealiseerd. ‘Dit is het eerste festival dus we weten niet zeker hoe het uitpakt. Een jaarlijks festival is natuurlijk wel het streven’, aldus Van Neerven. 

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen