Vandaag de dag vindt iedereen overal ergens wat van en vliegen de meningen je om de oren. Wat is eigenlijk het standpunt van de Nijmeegse student rondom actuele thema’s? In Het Studentenstandpunt geven leden van het Radboudstudentenpanel hun kijk op de zaak. Dit keer: Flitsbezorging.
Djano (23), bachelorstudent Nederlandse Taal en Cultuur
‘Ik vind het fascinerend hoe snel flitsbezorgers met een bestelling voor mijn deur kunnen staan. Het is handig dat je boodschappen zo gauw aankomen. Ik denk dan ook dat de gebruikers mensen met weinig tijd zijn, zoals studenten en ouders. Zelf maak ik af en toe gebruik van flitsbezorging. Meestal bestel ik een keer per maand aan het eind van de week een paar pakken Fristi. Voor mijn dagelijkse boodschappen ga ik wel gewoon naar de supermarkt. Daar is namelijk meer keuze. Zo staan in de app van Gorilla’s maar twee verschillende smaken Ben & Jerry’s. In de supermarkt zijn daarentegen veel meer opties. Bovendien is de supermarkt ook net iets goedkoper, al scheelt het vaak maar tien of twintig cent.
We kunnen er niet aan ontkomen dat flitsbezorging een onderdeel wordt van de grote stad. Hoewel ikzelf nog geen verkeersproblemen heb gehad met de bezorgers op hun elektrische fietsen, denk ik dat het gevaarlijker op straat zal worden als supermarkten gaan samenwerken met flitsbezorgers. Bovendien staan de werknemers volgens mij flink onder druk doordat ze zo snel moeten zijn. Toch wegen voor mij deze nadelen niet zwaarder dan de voordelen. Het is nou eenmaal super handig als de supermarkt is gesloten.’
Lauren (22), masterstudent Neurophysica
‘Ik heb het idee dat flitsbezorging een probleem oplost dat er nooit is geweest. Flitsbezorging is immers enkel aanwezig in de stad en daar woont vrijwel iedereen op loopafstand van een supermarkt. Als je naar een gewone winkel gaat, kom je tenminste ook nog even buiten. Dan heb je het gevoel dat je iets hebt gedaan die dag, al is het maar iets kleins. Bovendien doe je in de tien minuten dat je aan het wachten bent op de bezorging toch niks nuttigs. Je moet namelijk je telefoon in de gaten houden wanneer je boodschappen worden geleverd. zo zat ik bijvoorbeeld alleen maar op Instagram toen ik het een keer uitprobeerde.
Een voordeel van flitsbezorging zou kunnen zijn dat het handig is voor als je ziek bent. Dan kan je namelijk niet naar de supermarkt, maar toen ik het probeerde had ik keelsnoepjes nodig en dat hadden ze niet. Toch denk ik niet dat je flitsbezorging nodig hebt. Je kan die keelsnoepjes ook via een normale supermarktbestelling laten leveren.
Ik zou een verbod op deze bezorgmethode niet erg vinden, maar ik ben er ook niet voor. Het zou in ieder geval goed zijn als er regulatie komt. De gemeente moet onderzoeken wat flitsbezorging nou echt met ons doet. Consumeren we bijvoorbeeld ongezonder?’
Bram (21), bachelorstudent Geschiedenis
‘Vaak merk je tijdens het koken dat je iets bent vergeten te kopen. In zo’n geval is flitsbezorging erg handig. Dit jaar kook ik niet zo veel vanwege mijn bestuursjaar, waardoor ik het niet met regelmaat gebruik. Als ik in de zomer en volgend jaar meer thuis ben, verwacht ik dat ik vaker diensten van flitsbezorging zal gebruiken. Het is niet alleen voor mij handig, maar ook voor mijn huisgenoten. Als ik voor een vergeten product naar de supermarkt zou moeten gaan, hebben zij niet de ruimte om te koken. Al mijn spullen staan daar immers nog. Door flitsbezorging kan ik gewoon verder met koken en kunnen mijn huisgenoten dus ook eerder in de keuken. Een ander voordeel is dat je minder sociaal contact hoeft te hebben met vreemden. Dit is vooral fijn als je brak bent. Dan wil je het liefste op de bank zitten en een serie kijken. Op zulke momenten heb je geen behoefte aan een praatje met een wildvreemde in de supermarkt.
Toch ga ik voor mijn gewone boodschappen wel naar de supermarkt. Flitsbezorging is namelijk wat duurder en je hebt minder keuze dan in de winkel. Ik gebruik flitsbezorging vooral voor spontane boodschappen, zoals bier dat op is.’
Tim (19), bachelorstudent Politicologie
‘Flitsbezorging vind ik nog dommer dan normale bezorging. Je kan best even op je eigen fiets stappen in plaats van iemand anders voor jou laten fietsen. Dat is bovendien goed voor de gezondheid. Een verbod of regulatie voor dit soort bedrijven zie ik niet zitten. Dat gaat iets te ver. Als je lui wilt zijn, dan ben je maar lekker lui. Regulatie is eigenlijk een verkapt verbod en vind ik daarom ook niet nodig. Ik heb ook geen problemen met de bezorgers zelf. Hoewel de bezorgers vaak te hard gaan, vind ik ze geen gevaar op de weg. Ze houden zich netjes aan de regels. Ouderen op e-bikes zijn een veel groter probleem. Zij weten namelijk niet meer goed hoe alles werkt.
Ik ben daarnaast geen fan van de werking van deze opkomende bedrijven. Nu is alles nog lekker goedkoop, maar over een aantal jaren zal dat anders zijn. De flitsbezorgingsdiensten lijden nu enorme verliezen. De enige manier om dat recht te trekken is door de prijzen uiteindelijk omhoog te gooien als ze eenmaal een dominante marktpositie hebben. Ik denk dat mensen dan minder gebruik gaan maken van flitsbezorging. Ik ken namelijk alleen maar studenten die deze diensten gebruiken en dat is nou juist de doelgroep die niet veel geld heeft.’
Ben je benieuwd naar standpunten over andere thema’s? Deze lees je hier.