De introductieweek is nog in volle glorie bezig: overal in de stad, in parken en op de campus zie je gekleurde shirtjes. Wat vinden de intro-ouders en -kinderen van deze fysieke kennismaking?
Introkinderen
‘Ik had in eerste instantie niet zoveel zin in deze week’, vertelt Maaike. ‘Ik vind het namelijk vaak erg spannend om nieuwe mensen te leren kennen. Dit was dus echt buiten mijn comfort zone. Gelukkig nemen de mentoren je goed mee waardoor ik me snel op mijn gemak voelde.’ Lars kan zich daar niet in vinden. Hij heeft al eens eerder een intro gelopen en deze week voldoet aan zijn verwachtingen: ‘Ik leer de stad best goed kennen en we feesten veel.’ Dat dat zou kunnen, had Anne niet zien aankomen. ‘Ik dacht dat er weinig mogelijk zou zijn deze week, maar elke dag hebben we een vol programma’, vertelt ze enthousiast.
Alle kinderen zijn blij dat ze een fysieke introductie hebben. ‘Het is überhaupt fijn om contact te hebben met mensen. Dat heb ik het afgelopen jaar namelijk echt gemist’, legt Lotte uit. ‘Bovendien is het fijn dat je mensen leert kennen, zodat je ze aankomend jaar vragen kan stellen en dat niet aan een vreemde hoeft te doen’, voegt Anne toe. Maaike en Lars zijn van mening dat je je studiegenoten online niet goed kan leren kennen. ‘Vaak heb je vooroordelen voordat je iemand ziet. In het echt kan je deze makkelijker wegstrepen dan online’, zegt Lars. Naast het belang van studiegenoten echt goed leren kennen, ziet Maaike nog een ander voordeel van een fysieke introductieweek: ‘Ik krijg zin om aankomend jaar activiteiten buiten studeren te doen, zoals uitgaan.’
Intro-ouders
Veel intro-ouders beginnen aankomend jaar aan hun tweede jaar. ‘Om echt te ervaren hoe de introductie gaat, ben ik mentor geworden. Een fysieke introweek is veel leuker en socialer’, vindt tweedejaars Kjeld. Ook Fin is het daarmee eens: ‘Het is leuk om een fysieke introductie mee te maken, al moet ik zeggen dat het pittig is. Het wordt laat, je moet veel regelen en de kinderen zijn soms wat vermoeiend.’ De intro-ouders zijn er echter niet alleen voor zichzelf. ‘Ik wilde intro-ouder worden om anderen een leuke week te geven’, vertelt tweedejaars Madelief.
De ouders voelen veel verantwoordelijkheid voor hun kinderen om verschillende redenen. Zo voelt Fin zich voornamelijk verantwoordelijk voor het plezier dat zijn groepje heeft en wil Madelief dat iedereen zich veilig voelt. Kjeld voelt zich vooral verantwoordelijk voor het veilig thuiskomen. ‘Alle studenten uit mijn groepje moeten mij een live locatie sturen, zodat ik kan zien of ze veilig thuis zijn gekomen’, legt hij uit. Deze verantwoordelijkheid vinden de ouders echter niet erg en zeggen dat ook zij kunnen genieten van een fysieke introductieweek.