Op 7 juli start schoenenmerk Vouroc met de productie van haar eerste collectie leren herenschoenen. Er is geen koe die haar hoeven eraan vies hoeft te maken, de schoenen zijn vegan en gemaakt van cactusleer. ANS sprak hierover met Jochem van Heek, voormalig student Bestuurskunde aan de Radboud Universiteit en medeoprichter van dit groene merk.
Jochem van Heek is een van de oprichters van het merk Vouroc. De naam van het merk komt van het Engelse woord aurochs dat oeros betekent. Dit dier leefde tot ongeveer 1400 in Europa, maar omdat haar huid erg gewild was voor kleding, stierf zij uit door veelvuldige jacht. Aan de naam hebben de oprichters een ‘v’ van vegan toegevoegd. ‘Voor ons betekent de naam Vouroc dat er nooit meer een dier uit hoeft te sterven voor kleding’, vertelt Van Heek. Met deze schoenen zullen de eerste nette herenschoenen van cactusleer op de markt worden gebracht. Van Heek zegt te zijn beïnvloedt door de universiteit. ‘Een van de medeoprichters Joran Bekhuis en ik hebben allebei Bestuurskunde in Nijmegen gestudeerd en daar hebben we veel meegekregen over duurzaamheid en circulaire economie.’
Hoe kwamen jullie op het idee om schoenen van cactusleer te maken?
‘Bekhuis en ik zaten een keer op het terras met Bas van der Lugt en Renze Roskam, de eigenaren van schoenenmerk Lureaux. We wilden al langer een duurzaam product maken en samen kwamen we op het idee om een duurzame schoen te gaan maken van plantaardig leer.’
Waarom is cactusleer duurzamer dan dierlijk leer?
‘Cactusleer is vooral duurzaam omdat de cactussen in een droog gebied in Mexico groeien en weinig water nodig hebben. Er wordt ongeveer 90 liter water gebruikt om een paar schoenen van cactusleer te maken. Voor de productie van een paar schoenen van dierlijke leer is daarentegen gemiddeld 7500 liter water nodig.’
‘We hebben ook gekeken naar andere leervervangers, zoals appelleer. Als je echter een nieuwe boomgaard met appels neerzet, is dat niet heel duurzaam. Het kan veel water kosten en de appels kun je ook anders gebruiken terwijl dit bij cactussen niet het geval is.’
‘Mensen maken vaak grappen over het materiaal dat we gebruiken: “De schoen prikt toch niet?” Veel mensen kunnen zich bijna niet voorstellen dat ze een cactus aan hun voeten hebben en dat vind ik leuk. Het mooiste is als op de lange termijn iedereen in plaats van dierlijk leer, cactusleer gaat gebruiken. Die beweging proberen we in gang te zetten.’
Hoe maak je van cactussen een draagbare schoen?
‘De cactussen worden afgekapt en verpulverd. Dit pulpje wordt gemixt met biologische bindmiddelen zodat er een lap van de cactus kan worden gemaakt. Dat gebruiken we om de bovenkant van de schoen te maken. Voor de zool gebruiken we gerecycled rubber en voor de veters en stiksels wordt gerecycled nylon gebruikt.’
‘De grootste uitdaging bij de productie was de test met een machine die lopen simuleert. Het risico is namelijk dat er bij het lopen stukken los gaan zitten zoals bijvoorbeeld de zijkant. Het is de bedoeling dat je voor de test drie punten haalt. Dit betekent dat de schoen stevig genoeg is om op te lopen. Wij bleven eerst steken op 2,7. Cactusleer bleek stugger en minder soepel dan dierlijk materiaal en hierdoor was het moeilijker om mee te werken, maar uiteindelijk hebben we de drie punten behaald. Het doel is natuurlijk dat ze echt comfortabel lopen. Het duurzame aspect is leuk en aardig maar als de schoen vervolgens uit elkaar valt dan heb je er niks aan. Het comfort en de stevigheid is het meest belangrijk.’
Wat was het proces van de oprichting van het merk?
‘Het idee van de cactusleren schoenen lag al een jaar op tafel. We zijn gaan nadenken over het beste plan van aanpak. We hebben toen besloten om crowdfunding te starten zodat we meteen een startbedrag hebben om schoenen te produceren. We hadden na twee dagen al ons doel van 10.000 euro bereikt. Het bedrag staat momenteel op 20.000 euro. Het is leuk om het enthousiasme voor het merk te zien. Na 7 juli is de crowdfunding voorbij en gaan we beginnen met de productie voor de verkoop van de schoenen. Dit is de startcollectie en in de toekomst verwachten we dat er een nieuwe collectie van schoenen gaat komen.’
‘Met behulp van de crowdfunding peilen we ook waar de meeste vraag naar is. We hebben zestien verschillende modellen ontworpen. De verschillende modellen maken we van maat 38 tot 48 en als je zoveel schoenen moet maken zonder dat mensen daarin zijn geïnteresseerd is dat niet duurzaam. Als mensen genoeg geld doneren om een schoen te betalen, namelijk 139 euro, kunnen ze ook aangeven welk model schoen ze willen. Ze krijgen de schoenen voor dat geld en wij weten waar de meeste vraag naar is.’