Sanne Wallis de Vries en Diederik Ebbinge riepen op tot het initiatief Kapsalon Theater. Dit is een eenmalige actie om de cultuursector op 19 januari te openen door bijvoorbeeld een theater in te richten voor een knipbeurt of het museum als sportschool te gebruiken. Ook Nijmeegse culturele instellingen waren van plan om aan deze actie deel te nemen.
Burgemeester Bruls maakte gisteren echter bekend dat de initiatieven niet door mogen gaan. ANS sprak daarom met Thiemeloods en de Stadsschouwburg over hun geplande actie en waarom zij het nodig vinden om aandacht te vragen voor de cultuursector.
Een ludieke actie
Volgens een medewerker van de Thiemeloods was hun plan bedoeld als een actie zonder agressie. ‘We willen geen protest, maar een mooie en ludieke actie. Dat past helemaal bij deze sector’, vertelt ze. Zo denken ze er ook over bij de Stadsschouwburg: ‘Een protestactie zagen we niet zitten omdat er weer zicht op een heropening is.’ Een ludieke actie vonden ze volgens een medewerker daarentegen wel een goed idee. ‘We vinden het belangrijk om op een leuke, kunstzinnige manier positiviteit uit te stralen en solidair te zijn met de makers en met de podia.’ Daarom zouden er twee kappers, een nagelstyliste en een masseur op het podium van de schouwburg staan, vergezeld door optredens van muzikanten, cabaretiers en kunstenaars.
Cultuur in de knel
Zo’n actie is nodig, beamen de medewerkers van beide culturele instellingen. ‘We kunnen het hoofd niet meer boven water houden’, stelt de medewerker van de Thiemeloods. Volgens haar verdwijnt de energie in de cultuursector, van artiesten tot technici. Ze vertelt dat dit zeker voor kunstenaars en artiesten rampzalig is: ‘Zij kunnen niet meer laten zien wat ze willen tonen.’ Daarom hoopt de medewerker dat ze snel weer open kunnen: ‘Ik hoop dat deze acties de ogen in Den Haag nogmaals wagenwijd zal openen. Dan kunnen we blijven voortbestaan, onze gasten blij maken en weer dingen creëren.’
Ook ligt de logistieke kant van de cultuursector volgens de medewerker van de Stadsschouwburg geheel overhoop. Ze vertelt dat het publiek door de sluiting erg terughoudend is in het kopen van kaartjes. ‘Dit leidt tot een achterstand in de kaartverkoop en dat heeft weer tot gevolg dat het moeilijk is om producties te maken.’ Ook zijn veel producties en voorstellingen door de sluiting naar voren geschoven: ‘Dit zorgt er echter voor dat andere producties niet worden gemaakt.’
Veilige heropening cultuursector
Zowel bij de Thiemeloods als bij de Stadsschouwburg zijn ze het met elkaar eens: culturele instellingen kunnen veilig open. De medewerker van de Thiemeloods vraagt zich af waarom de kapper wel open mag, maar een theater of museum niet: ‘Als je een afspraak maakt bij de kapper, dan mag je komen. In de cultuursector werkt dat hetzelfde. Je koopt een ticket en pas dan ben je welkom.’
Ook worden volgens haar alle geldende maatregelen in acht gehouden, zoals mondkapjes, het tonen van de QR-code en het houden van anderhalve meter afstand. De medewerker van de Stadsschouwburg onderschrijft dit: ‘Er zijn allerlei fieldlabs geweest waarin werd aangetoond dat het in de culturele sector eigenlijk heel veilig is.’