Home Artikelen Nieuw platform moet studieschuld inzichtelijk maken

Nieuw platform moet studieschuld inzichtelijk maken

door Delphine Broasca

Op 10 februari lanceerde Univé het platform Toekomstgericht Studeren. Deze pilot loopt acht maanden en moet studenten meer inzicht geven in hun studieschuld. Ook wil Univé studenten helpen om hun schuld effectief af te lossen. 

Vorige maand lanceerde de coöperatieve verzekeraar Univé het platform Toekomstgericht Studeren. Ten eerste moet het platform studenten inzicht te geven in hun inkomsten en uitgaven waardoor een studieschuld ontstaat. Daarnaast wil de verzekeraar studenten helpen met het aflossen van hun studieschuld als ze klaar zijn met studeren. ANS sprak met Wouter Meijering, persvoorlichter van Univé, over het platform. 

Wat biedt het platform?

‘Het platform biedt studenten inzicht in hun inkomsten en uitgaven via een tool die kan worden vergeleken met een huishoudboekje. Je kan aan bepaalde knoppen draaien zodat je inkomsten en uitgaven veranderen. Vervolgens zie je wat daarvan de gevolgen zijn voor de toekomst. Ook kan je middels deze tool erachter komen wat je leenbehoefte is. Aan de hand van deze berekening zou de student wellicht meer of minder kunnen gaan lenen. Naast de tool biedt het platform van Univé de mogelijkheid om gesprekken te voeren met een van de twintig adviseurs. Je kan met hen sparren over financiële risico’s. Tot slot kan je via ons platform een training tegen betaling volgen. Hierin leren de deelnemers om anders tegen hun schuld aan te kijken en om een concreet aflosplan maken.’ 

Is het niet tegenstrijdig om studenten te laten betalen voor zo’n training als je een platform maakt voor studenten met hoge schulden?

‘Ik snap wat je bedoelt, maar op dit moment kunnen we de trainingen zelf niet aanbieden, omdat wij op dit moment die expertise niet in huis hebben. Daarom werken we samen met de commerciële ondernemer Fuck Die Studieschuld. Daarnaast merken we dat studenten wel willen betalen voor dit stukje kennis als ze echt gedreven zijn om hun schulden af te lossen.’

Als jullie geen expertise hebben, is jullie platform dan wel een nodige toevoeging?

‘Het platform is zeker een toevoeging. Als coöperatieve verzekeraar willen we niet enkel verzekeren, maar ook onze huidige en toekomstige doelgroep helpen met het voorkomen van schade en het beperken van risico’s. We kijken goed naar de maatschappij om risico’s te identificeren en onderzoeken in welke gevallen we in het belang onze doelgroep een rol kunnen spelen in het beperken hiervan. Een voorbeeld van zo’n risico is de studieschuld die jonge mensen opbouwen en hen lang kunnen achtervolgen. Bovendien hebben we in het vooronderzoek gesproken met twaalf studenten van verschillende universiteiten en hogescholen. Uit deze gesprekken merkten we dat er behoefte is aan extra ondersteuning.’

In hoeverre kan Univé een representatief beeld krijgen van interviews met slechts twaalf studenten?

‘Voor kwantitatief onderzoek zouden twaalf studenten zeker te weinig zijn. We hebben echter gefocust op kwalitatief onderzoek en zo’n anderhalf uur met elke student gesproken. Daarom denken we dat we een goede indruk hebben van het schuldbeeld van studenten. Uit de pilot moet blijven of dit daadwerkelijk het goede beeld is. Ik verwacht dat pilot goed zal aanslaan. Sinds de start hebben we namelijk al honderdtwintig bezoekers gehad, waarvan de helft de tool ook daadwerkelijk helemaal heeft gebruikt.’

Halen jullie zelf profijt uit het opzetten van dit platform?

‘Nee, dat halen we niet. We voelen ons wel verantwoordelijk voor het verkleinen van een financieel risico van onze huidige en toekomstige doelgroep. Daar staat niks tegenover, want we zijn een coöperatie zonder winstoogmerk.’

Waar gaan jullie op inzetten als de pilot een succes blijkt te zijn?

‘Ten eerste zullen we meer investeren in de uitstraling van het platform. Het zou er bijvoorbeeld nog wat gelikter uit kunnen zien. Ook zouden we een coach kunnen aanstellen die regelmatig met de studenten meedenkt over het aflossen van hun studieschuld. Tot slot zouden we extra tools kunnen ontwikkelen. ‘Zo zouden we een spaarchallenge kunnen bedenken die studenten motiveert om te sparen voor de toekomst.’

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen