Over ongeveer een maand start het studentenpanel van de Radboud Universiteit (RU), waar op dit moment circa vierhonderd leden voor zijn geworven. Het doel van dit panel is om studenten meer te betrekken bij de gang van zaken op de universiteit.
Over plusminus een maand zal het eerste onderzoek van start gaan onder het studentenpanel. Dit panel bestaat nu uit vierhonderd leden die vanaf begin januari zijn geworven. Eens per maand krijgen de leden het verzoek om mee te doen aan een onderzoek. ‘Deze verzoeken komen van de RU zelf’, vertelt Anouska Kersten, Marketing communicatie specialist aan de RU. Ze geeft voorbeelden: ‘Het kan zijn dat studenten worden gevraagd om een vragenlijst in te vullen, ICT-voorzieningen te testen of het nieuwe Reftermenu te beoordelen.’
Cadeaubonnen voor het testen
Wanneer een student meedoet aan een onderzoek staat daar een vergoeding tegenover. ‘Bij het invullen van een vragenlijst zullen waarschijnlijk prijzen worden verloot, maar bij grotere opdrachten kunnen panelleden een cadeaubon van bijvoorbeeld Bol.com ontvangen’, zegt Kersten.
Nu worden nog werkacties ingezet voor het testen van systemen op de RU. In de toekomst kunnen die vervangen worden door het panel. ‘Hier moeten we nog over overleggen’, noemt Kersten. ‘Voor de student komt het wel op hetzelfde neer: voor de tijd die hij erin steekt, krijgt hij een vergoeding’, stelt ze.
Een betere representativiteit dan de USR
De vierhonderd leden van het panel komen van verschillende faculteiten. ‘Er zijn echter nog wat verschillen tussen de faculteiten’, noemt Kersten. Sommige zijn namelijk over- en andere ondergerepresenteerd. ‘Dit proberen we nog recht te trekken. Hetzelfde geldt voor gender’, vertelt ze. Als er een onderzoek wordt uitgevoerd waarvoor het panel nodig is, zijn de oprichters echter niet verantwoordelijk voor de representativiteit. ‘Dit is aan de onderzoeker zelf. Wel helpen we ze door een groot aantal leden te garanderen’, aldus Kersten.
Om een representatieve groep te houden is het doel om eens per semester een campagne te houden om nieuwe leden te werven. ‘Hoe meer leden we hebben, hoe beter het panel werkt natuurlijk’, zegt ze. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om onderzoeken richting een bepaalde doelgroep te sturen. ‘Als er een verzoek komt vanuit de Faculteit der Letteren kunnen we het onderzoek enkel naar studenten van deze faculteit sturen’, geeft Kersten als voorbeeld. ‘In de eerste maand zal dat echter nog niet gebeuren omdat we deze functie nog aan het ontwikkelen zijn’, nuanceert ze.
Hoewel de RU al een orgaan kent dat de studenten moet representeren, de Universitaire Studentenraad (USR), denkt Kersten toch dat het panel een meerwaarde heeft. ‘Bij alles wat we doen, willen we studenten betrekken. Dat gebeurt al deels door de USR, maar we hebben meer vragen en moeten dus meer studenten betrekken om die te kunnen beantwoorden’, legt ze uit. Door een grotere groep te creëren, verwacht ze dat er een betere afspiegeling van de studentenpopulatie ontstaat. ‘Daarnaast is de USR vaak erg druk. Zij hebben geen tijd om elke week drie ICT-voorzieningen te testen’, voegt Kersten toe.
Uitbreiding
Voorlopig bestaat het panel nog enkel uit studenten. ‘Iedere student kan zich aanmelden en gedurende de hele studententijd meedoen’, vertelt ze. ‘We kregen echter ook reacties van alumni die graag input zouden willen geven’, laat Kersten weten. Op dit moment is dat nog niet mogelijk via het panel, maar in de toekomst wil de communicatieafdeling wel uitbreiden naar andere doelgroepen, zoals alumni en medewerkers.