De nieuwe coalitie in Gelderland wil ‘experimenteren’ met nachtbussen. Hiermee lijkt de deur open te staan voor een terugkeer van de nachtlijnen, die tijdens de coronapandemie met het stilvallen van het nachtleven ophielden te rijden.
Vorige week woensdag presenteerde de nieuwe provinciale coalitie van BBB, VVD, CDA, ChristenUnie en SGP het coalitieakkoord ‘Gewoon doen’. In het hoofdstuk over bereikbaarheid staat dat de coalitie ‘wil experimenteren met nachtbussen voor jongeren’. Hiermee lijkt de coalitie organisaties als Studentenvakbond AKKU en SP Jongeren, die al langer pleitten voor een terugkeer van de nachtbussen, tegemoet te komen.
Tot het begin van de coronapandemie reden er op vrijdag- en zaterdagavond eenrichtingsbussen vanuit de stadscentra van Nijmegen en Arnhem naar uiteenlopende plaatsen in de regio. In verband met de lockdowns werden deze buslijnen echter in 2020 tijdelijk opgeschort en in 2022 werd deze verandering met ingang van een nieuwe dienstregeling permanent gemaakt.
Dit terwijl de nachtbus voor veel groepen ‘essentieel’ is, schreef AKKU in april 2022, bijvoorbeeld voor studenten die niet aan een kamer in Nijmegen kunnen komen. Voor hen zou het Nijmeegse nachtleven ontoegankelijk worden en een groot deel van ‘de studentenbeleving’ wegvallen.
Experiment
Wat er wordt bedoeld met ‘experimenteren’ is vooralsnog onduidelijk. Op 28 juni worden de nieuwe Gedeputeerde Staten geïnstalleerd en gaan zij het akkoord duiden, laat een woordvoerder van de provincie Gelderland weten. Hoe de provincie gaat experimenteren met nachtbussen ligt dus nog helemaal open, aldus de woordvoerder.
Eerder is de afspraak gemaakt dat de nachtbussen zouden terugkeren als de reizigersaantallen in het openbaar vervoer terug zijn geklommen tot minstens 85% van het peil van voor de pandemie, een drempel die volgens een prognose van het Kennisinstituut voor Mobiliteit dit jaar nog wordt overschreden.
Of de provincie deze afspraak na zal kunnen komen? Volgens de woordvoerder zal het voor het nieuwe college van Gedeputeerde Staten een uitdaging worden om alle lijnen te behouden. Het wordt namelijk steeds duurder om het openbaar vervoer overeind te houden, mede dankzij hogere brandstof- en personeelskosten.
Kerncentrale
Naast de passage over de nachtbussen bevat het coalitieakkoord enkele andere opvallende punten: zo is de coalitie van plan een onderzoek te starten naar de bouw van een kleine kerncentrale in Gelderland en houdt ze 2035 aan als deadline voor het bereiken van de stikstofdoelen.