Home Artikelen Nieuwe RU-website intern live

Sinds donderdag is de nieuwe website van de Radboud Universiteit (RU) intern live. Dat betekent dat hij zichtbaar is voor iedereen die op het netwerk van de RU zit of de edu-VPN van de RU gebruikt. Het team van Project Klantgericht Online is blij dat het zo ver is. ‘Donderdagochtend stond iedereen elkaar te high-fiven.’

Na een paar jaar aan werkzaamheden van Project Klantgericht Online, is een belangrijk deel van de nieuwe website van de RU intern live. Via het wifi-netwerk van de campus of het eduVPN van de RU is er toegang tot de nieuwe website. ‘Er zit niet alleen een nieuw sausje over de website, maar het hele systeem erachter is veranderd’, vertelt Lida Derks, hoofd Corporate Communicatie. Met het nieuwe systeem is er meer centrale regie en is de content beter vindbaar. 

Het was een spannend moment voor het team van Project Klantgericht Online toen de website donderdagochtend eenmaal live ging. ‘Er zijn natuurlijk schoonheidsfoutjes gevonden, maar over het algemeen gaat het heel goed’, stelt Derks. 

Opknappen en veel schrappen

Er zijn verschillende redenen waarom er behoefte was aan een nieuwe RU-site. ‘De oude website was flink verouderd en had een nieuwe look nodig’, vertelt Derks. ‘De nieuwe site heeft echter veel meer dan alleen een frisse lay-out. Het is gebouwd op een heel nieuw systeem.’ Dat nieuwe systeem was nodig omdat er te veel content op de oude website staat. ‘Je moet voor de gein eens “Parkeren Radboud” googlen en dan kijken hoeveel hits je krijgt’, grapt Derks. ‘Verschillende organisatieonderdelen hebben hun eigen website en vertellen elk op een andere manier waar je kunt parkeren.’ Dat is foutgevoelig en zorgt ervoor dat de informatie niet goed vindbaar is. ‘Nu hebben we “brokjes” content die op verschillende pagina’s kunnen worden getoond, zodat we deze informatie maar op één plek hoeven aan te passen als er iets verandert.’

Het nieuwe systeem biedt ook meer centrale regie. De redacteuren kunnen nu bepaalde rechten worden gegeven, waardoor ze niet langer alle delen van de website kunnen aanpassen. ‘Voorheen konden alle honderden redacteuren in principe zoveel pagina’s aanmaken als ze wilden. Het is een vak om online content zodanig te presenteren dat een doelgroep het goed kan verwerken en dat doel slaagde niet altijd’, vertelt Derks. De oude website omvatte meer dan 150 duizend pagina’s en daarvan kregen veel pagina’s maar een bezoeker. Om informatie beter vindbaar te maken, hebben ze veel moeten schrappen. Dat gebeurt samen met de redacteuren en is gebaseerd op een doelgroeponderzoek. ‘We bepalen niet zelf wat er belangrijk is, maar we hebben interviews met gebruikers gehad en we meten online waar bezoekers op klikken’, aldus Derks. 

Derks hoopt dat het schrappen helpt om de website doelgroepgerichter te maken. ‘We hebben er een handje van om te volledig te zijn, maar niet alles is voor iedereen interessant.’ Daarom zijn er ook vier varianten van de homepagina gemaakt, zodat studenten bijvoorbeeld andere dingen te zien krijgen dan studiekiezers. ‘Een student hoeft doorgaans niet te weten welke onderzoeker welke subsidie heeft gekregen, maar een bericht over een nieuw event kan wel interessant zijn. We willen dat de belangrijkste informatie gelijk getoond wordt en dat de rest vindbaar is als je ernaar zoekt.’

Een grote dag

Vanaf donderdag is de website intern te gebruiken. Volgens Derks wordt de livegang gezien als een pilot. ‘Op deze manier kunnen we de fouten eruit halen voordat we helemaal live gaan.’ Het was een belangrijke dag voor het team van Project Klantgericht Online. ‘We hebben hier lang naar toe gewerkt’, vertelt Derks. ‘Donderdagochtend stond iedereen elkaar te high-fiven.’ 

Het beloofde vooraf een drukke dag te worden op de zolder van het Berchmanianum, waar het team zijn werk verricht. Toch had het communicatieteam tijd om relaxed te lunchen. Rond het middaguur waren er nog weinig vakjes aangekruist op de ‘feedback-bingo’, waarop uitspraken te zien zijn die het team van bezoekers van de website had verwacht. Grote fouten in de website leken er niet te zijn. ‘Er gingen wel meteen wat dingen mis, maar die waren al snel opgelost’, aldus Derks. ‘De lancering ging eigenlijk heel goed.’

De website is vanaf 8 juni ook buiten het netwerk van de RU en het eduVPN toegankelijk. ‘De oude website en de nieuwe website zullen nog een tijdje naast elkaar bestaan, want we zijn nog bezig met het verwerken van alle pagina’s van de oude site’, vertelt Derks. 

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen