Home Artikelen Nieuwe RU-website loopt vertraging op door complexiteit

Nieuwe RU-website loopt vertraging op door complexiteit

Het project Klantgericht Online is bezig met het bouwen van een nieuwe website voor de Radboud Universiteit (RU). Vanwege de complexiteit van het project en de omstandigheden tijdens de coronacrisis is het uitgelopen. Toch verwachten de projectleden dat het volgend jaar live kan gaan. 

Het project Klantgericht Online ontwikkelt een nieuwe website voor de RU die zich richt op de bezoeker van de website. ‘De huidige website van de RU bestaat uit meer dan 150 duizend webpagina’s, waardoor er veel dubbele content is te vinden’, vertelt Charlotte Burgers-de Klein, projectleider van Klantgericht Online. Bovendien kan elke redacteur zijn pagina op een andere manier inrichten. ‘Hierdoor is het voor de bezoeker niet duidelijk waar hij zich bevindt binnen de website van de RU’, stelt de projectleider. ‘De bezoeker moet op dit moment vaak op de hoogte zijn van onze organisatie, wil hij informatie kunnen vinden op de huidige website.’

Op de nieuwe site zou de bezoeker sneller informatie moeten kunnen vinden omdat er niet meer zoveel verschillende pagina’s zijn. ‘We zorgen ervoor dat alles zo is opgeslagen dat de informatie opnieuw kan worden gebruikt. Zo kan je makkelijker doorlinken en is er geen sprake meer van dubbele content’, legt Burgers-de Klein uit.

Vertraging

De site wordt gebouwd met het content management systeem Drupal. ‘De overgang is een complex proces omdat we de content van de huidige site niet slechts kunnen aanpassen, maar we deze opnieuw moeten structuren in Drupal’, vertelt ze. Eerder in het proces is de keuze gevallen op dit systeem omdat het zich richt op de toekomst. ‘Het nadeel van deze keuze is dat de ontwikkeling wat langer duurt dan verwacht vanwege complexe achterliggende processen en koppelingen met bronsystemen, zegt Burgers-de Klein. 

Niet enkel de complexiteit speelde mee in de vertraging, ook de omstandigheden tijdens de coronapandemie bemoeilijkte het proces. ‘We moeten veel afstemmen met alle organisatieonderdelen en beheerders van systemen, zoals Osiris’, aldus de projectleider. ‘Doordat alles online moest, duurde dit een stuk langer. Ook was het moeilijk om met zoveel verschillende mensen samen te werken op afstand’, vertelt Burgers-de Klein. Ze voegt toe dat dit met name komt door de interdisciplinaire teams met specialisten. 

Het proces

In 2018 startte Klantgericht Online met doelgroeponderzoek. ‘Dit zijn onder andere groepen studenten, medewerkers, alumni, wetenschappers en journalisten’, vertelt Burgers-de Klein. Vervolgens is het systeem Drupal gekozen. ‘Op dit moment zijn we het systeem aan het inrichten en bezig met de weergave’, licht ze toe. Het is nog onduidelijk hoeveel tijd er nodig is voordat de site live gaat. ‘Een exacte datum wordt binnenkort gecommuniceerd’, sluit de projectleider af. 

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen