Studenten van de studies Arts & Culture (ACS) en Algemene Cultuurwetenschappen (ACW) openden afgelopen dinsdag een poster expositie in museum Mediadrome in de Molenpoort. De expositie werd georganiseerd door Mediadrome curator en conservator Paul van den Heuvel in samenwerking met dr. Tom Sintobin.
Het is druk in museum Mediadrome op deze grijze dinsdagmiddag. Tussen vitrinekasten gevuld met Sesamstraat poppetjes en K3-kussens staan groepjes studenten vol trots hun posters te presenteren. Voor de cursus European Culture in a Global World moesten zij elk een onderwerp kiezen dat te maken heeft met de Europese identiteit, om deze in groepsverband uit te werken tot een informatieposter. ‘Ik verwachtte ongeveer 40 mensen, maar dat hebben we prachtig overtroffen’, zegt een trotse dr. Tom Sintobin, docent van het vak, tijdens de opening.
De posters
De inhoud van de posters loopt erg uiteen. Er hangt in een hoek bijvoorbeeld een poster met uitleg over de geschiedenis van antisemitisme in Europa, met ertegenover een menu bestaande uit Europese dranksoorten. Deze nevenschikking in gewicht is kenmerkend voor de expositie. Zo hangen er aan de ene kant meer luchtige posters over Europese kledij, kazen en het dating leven van Europese koninklijke families. Aan de andere kant hangen er ook posters over racisme en de geschiedenis van protest.
In de zaal zijn van alle kanten gesprekken te horen over de posters. Mede doordat deze expositie is georganiseerd met zowel internationale als Nederlandse studenten, vinden er interessante gesprekken plaats. ‘De culturele uitwisseling bij deze expositie is erg fijn, en ik heb dan ook veel over de Europese identiteit geleerd’, vertelt Kevin (22, ACW), staande voor de door hun groepje gemaakte poster over verschillende Europese gerechten. Dit blijkt al meteen wanneer een student van een andere groep opduikt om haar complimenten uit te spreken voor de keuze van Ćevapi, een gegrilde vleessoort uit de Balkanregio, aangezien dit gerecht een persoonlijke favoriet is.
Praktijkervaring
Tijdens zijn openingsspeech vertelt Sintobin over de gedachte achter deze opdracht. ‘De universiteit is beschut en volledig uitgepland. De realiteit is volledig anders. Daarom wilde ik jullie studenten de chaos laten meemaken die komt kijken bij het opzetten van een expositie’, zegt hij. ‘De universiteit verwacht dat studenten de meeste praktijkervaring pas opdoen na hun studie, maar ik denk dat dit juist nu al van belang is’, voegt hij toe. ‘Niet alleen het opzetten van een expositie, maar ook kleinere vaardigheden zoals het toegankelijk maken van informatie voor een groot publiek zijn van groot belang.’
Mediadrome
‘Mediadrome begon, zoals vele andere musea, als een privécollectie’, vertelt curator en conservator Paul van den Heuvel tijdens zijn eigen openingsspeech. ‘Als kind verzamelde ik actiefiguren uit mijn favoriete series en films. Nu, vijftig jaar later, staan er in dit museum zo’n 500 duizend voorwerpen die deel zijn van ons culturele erfgoed.’ Hij onderstreept het belang van deze geschiedenis voor wat hij ‘de TV-generatie’ noemt om de materiële herinneringen van hun eigen jeugd opnieuw te kunnen bekijken in het museum. ‘Nostalgie en popcultuur gaan hand in hand’, zegt hij.
Weggehaalde posters
Hoewel de aanloop naar de expositie over het algemeen soepel is verlopen, viel wel een ding op bij de promotie van de expositie. Elke postergroep mocht namelijk ongeveer 60 promotieflyers verspreiden over de campus. Een groep, die hun poster had gemaakt over de geschiedenis van antisemitisme in Europe, merkte echter dat specifiek hun posters waren verwijder. Wie dit heeft gedaan, is onbekend. Seljan Gahramanlı (22, English Language & Culture) vertelt dat haar groepje hierdoor bang was dat hun posters beklad zouden worden voor de expositie. ‘We zijn hier al heel lang, puur om onze poster te beschermen tegen antisemitische reacties’, vertelt ze.
De posterexpositie is te zien in Museum Mediadrome (Molenpoortpassage 33A) tot en met 30 maart 2024.