Home Artikelen Ondanks corona haalt RAGweek een recordbedrag op

Ondanks corona haalt RAGweek een recordbedrag op

door Delphine Broasca

Afgelopen week is de opbrengst van de RAGweek bekend gemaakt. Deze bedraagt 42.345,98 euro, dat is de hoogste opbrengst ooit. Dit totaalbedrag wordt eerlijk verdeeld over de twee goede doelen Right to Play en Stichting De Hond kan de Was Doen.

De opbrengst van dit jaar is een recordbedrag. De bestuursleden hebben het idee dat corona hier de oorzaak van is. ‘Zo waren er veel online veilingen, waarin verenigingen een etentje met een bestuurslid aanboden’, vertelt Laura Lensink, bestuurslid Verenigingen van de RAGweek. ‘Online geld bieden is toch wat laagdrempeliger dan schreeuwend bedragen bieden in de kroeg, waardoor er meer geld wordt uitgegeven’, legt ze uit. 

Gunfactor en enthousiasme

De bestuursleden van de RAGweek denken dat er zowel meer geld is uitgegeven per individu als dat het aantal individuen dat geld heeft gegeven is toegenomen. ‘Normaal gesproken gaan studenten op stap of uiteten. Nu dat niet kon afgelopen jaar, houden ze geld over. De meesten in Nijmegen hebben dan toch een bepaalde gunfactor en willen net die extra tien euro doneren aan de RAGweek’, stelt Elsze van den Wittenboer, voorzitter van de RAGweek. Daarnaast konden afgelopen jaar heel veel activiteiten van verenigingen niet doorgaan. ‘Omdat de RAGweek wel doorging, waren veel van deze verenigingen enthousiast om zich in te zetten’, voegt Sebastian Blom, secretaris van de RAGweek, toe. 

Een van de grotere activiteiten die veel heeft opgebracht is de activiteit van de RAGweek zelf. Dit was een lezing van de neuroloog Dick Swaab. ‘Hier waren bijna duizend aanwezigen en hebben we zo’n negenhonderd euro opgehaald’, laat Lensink weten.

Inzet

Dat er zoveel geld zou worden opgehaald had geen van de bestuursleden verwacht. ‘We begonnen het jaar met een realistische instelling. Als we twintigduizend euro zouden ophalen waren we meer dan tevreden’, aldus Van den Wittenboer. Vanwege de omstandigheden kon de RAGweek dit jaar niet gebruik maken van de RAGbar en andere fysieke reclame op de campus. ‘We hebben daarom zoveel mogelijk ingezet op flyeren en de focus gelegd op sociale media, zodat mensen toch niet om ons heen konden’, vertelt de voorzitter. Tot slot hebben ze veel gebruik gemaakt van mond-tot-mond-reclame. ‘Ik denk dat ons eigen enthousiasme erg heeft bijgedragen’, concludeert Lensink.

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen