In september 2022 wordt op de campus van de Radboud Universiteit (RU) het Lifeport Welcome Centre geopend. Het informatiepunt is een pilot van twee jaar en bedoeld om internationale studenten en kenniswerkers hulp te bieden met wonen, werken en studeren.
Het Lifeport Welcome Centre komt in Huize Heyendael en zal begin volgend collegejaar worden geopend. Internationale studenten konden voorheen bij Academic Affairs terecht met hun zaken. Hier kunnen ze nog steeds terecht, maar naast de digitale hulp die deze divisie aanbiedt komt het fysieke meldpunt op de campus erbij. Er zal hier dienstverlening aangeboden worden zoals hulp met het krijgen van een burgerservicenummer en het inschrijven op een woonadres.
Internationals opvangen en aantrekken
De oprichting van het centrum is in de herfst van 2019 begonnen als regionaal initiatief bij The Economic board met de behoefte om internationale kenniswerkers te werven. De RU had gehoor gekregen van dit initiatief en nam het op zich om een meldpunt op de campus op te richten. Bij dit centrum biedt de RU samen met Provincie Gelderland, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, The Economic Board en andere instellingen hulp met onder andere verzekeringen, huisvesting en geldzaken.
De universiteit hoopt zo meer personeel voor functies in de wetenschap en docenten te werven. Het meldpunt bevordert ook internationale samenwerkingen en heeft hierdoor een grote impact op de reputatie van de RU. De regionale werkgevers hopen bovendien op een toestroom aan nieuw talent. ‘Momenteel is er een tekort aan personeel in de hele regio en dit zal waarschijnlijk erger worden. De ICT- en zorgsector zijn naar verwachting de grootste knelpunten’, aldus Wijnand Hemelaar, hoofd Global Staff Services. Het initiatief zorgt volgens Hemelaar eveneens voor meer aandacht voor de woonproblemen waar internationale studenten tegenaan lopen. ‘Door deze problemen in de regio aan te kaarten komen er wellicht meer geschikte woonruimten voor internationale studenten.’
Het meldpunt vergemakkelijkt ook het verwelkomen van internationale studenten en werknemers en zo wordt het voor internationale studenten aantrekkelijker om hier te blijven wonen. ‘Het faciliteert studenten beter doordat er op locatie meer dienstverlening bij elkaar kan worden gebracht. Zo ontstaat er een community en dit is praktischer.’
Twee jaar durende pilot
Het centrum start met zes medewerkers, maar verwacht te groeien. ‘Tijdens de twee jaar durende pilot zal er hopelijk meer vraag en dienstverlening komen’, stelt Hemelaar. De werknemers van Academic Affairs bieden hun dienstverlening ook aan via het centrum. Er wordt daarnaast samengewerkt met initiatieven die er al zijn zoals international student work die zich inzet om voor internationale studenten een bijbaan te faciliteren. Het is onzeker of de pilot na twee jaar verder kan gaan. ‘De kosten voor het project zijn hoog dus we wachten af of het een succes wordt’, vertelt Hemelaar.