Home Artikelen Refter en Spar verhogen prijzen: ‘Studenten blijven toch wel kopen’ – De Hooiberg

Refter en Spar verhogen prijzen: ‘Studenten blijven toch wel kopen’ – De Hooiberg

door Tom Steenblok

Scherper dan De Speld en ook makkelijker te vinden: De Hooiberg. De nieuwsrubriek waar je zo doorheen prikt. Deze keer: Refter en Spar verhogen prijzen: ‘Studenten blijven toch wel kopen’.

De Refter en de Spar gaan hun prijzen per direct verhogen. Als reden geven zij de huidige inflatie. ‘Dat is natuurlijk vervelend voor consumenten maar wij kunnen deze mogelijkheid goed gebruiken.’

Menig student zal de prijzen van de Refter en de Spar al te hoog vinden voor hun krappe budget. Helaas voor deze studenten hebben beide establissementen besloten hun prijzen fiks te verhogen. De stijging betreft bij de Refter 50% voor alle producten en bij de Spar gaat het om gemiddeld 56%. Woordvoerders zijn optimistisch over de winsten en bij studenten is er begrip voor de verhoging.

Optimistische opportunisten

‘We kunnen een mogelijkheid als deze niet laten schieten’, stelt Philippe Cunia, woordvoerder van Spar. ‘De inflatie is slechts 14% maar een prijsverhoging is een goed moment om studenten nog meer af te persen. Daarom hebben we besloten om de gemiddelde prijs van onze producten met het viervoudige daarvan te verhogen’, legt hij uit. Hij denkt niet dat de verhoging gaat zorgen voor minder klandizie. ‘Hoeveel we de prijs ook verhogen, zolang die luie studentjes thuis geen boterhammen smeren, kopen ze toch wel broodjes bij de Spar,’ zegt de woordvoerder lachend. 

Raoul den Munt, chefkok van de Refter, heeft een ander argument: ‘Door de prijzen iets meer te verhogen dan de inflatie, kunnen wij experimenteler zijn met onze gerechten. Dat is wat studenten willen: veel betalen voor nieuwe ervaringen.’ Hij heeft er vertrouwen in dat dit de verkoop van Craft-maaltijden niet zal verminderen: ‘Ik weet dat mijn fusiongerechten het neusje van de zalm zijn. Studenten kunnen niet zonder die kwaliteit.’

Ook de koffie op de universiteit wordt fiks duurder. Bij de koffieautomaten zal de prijs van een zwarte koffie met zo’n 80% stijgen. ‘De inflatie is een goed excuus om de prijs van koffie te verhogen’, stelt Han van Kasken, Rector Magnificus van de Radboud Universiteit. ‘Met het geld dat we daarmee verdienen kunnen we bijvoorbeeld een onnodig festival voor medewerkers organiseren of picknickkleedjes uitdelen. Allicht kunnen we zelfs investeren in het onderwijs’, aldus de Rector Magnificus.

Compassievolle studenten

Studenten zijn niet verrast. ‘De oorlog in Oekraïne heeft effect op de hele wereld, ik snap wel dat koffiebonen uit Zuid-Amerika daardoor tachtig procent duurder zijn. Ik vind het eigenlijk geen grote verhoging,’ zegt Anne-Fleur van Veere. Ook Jacoba Sociaal heeft geen problemen met de prijsverhoging. ‘Ik hoor vaak dat de Spar erg kleine winstmarges hanteert’, zegt ze. ‘Dat vind ik vervelend voor ze. De monopoliepositie die zij op de campus hebben mag ook winstgevend zijn’, verklaart Sociaal. Rudolf Steiner, student uit Keulen, vindt de nieuwe prijzen geen probleem. ‘De uni helpt ons Duitse studenten altijd goed bij het vinden van een kamer. Dan wil ik ze best helpen door twee euro te betalen voor een pistoletje.’ Alhoewel Jody Vegge de prijsverhoging niet ethisch juist vindt, zit hij hierdoor niet met de handen in het haar: ‘Ik steel toch altijd bij de Spar.’ 

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen