Home Artikelen SSH& verlaagt contractkosten naar 25 euro

SSH& verlaagt contractkosten naar 25 euro

door Delphine Broasca

De studentenhuisvester SSH& heeft de contractkosten verlaagt. Huurders van SSH& betalen sinds 16 februari geen 40 euro meer, maar 25 euro bij het tekenen van hun contract. De kosten die voorheen voor de huurders waren, neemt SSH& nu voor eigen rekening.

Studenten die hun contract ondertekenen betalen sinds vorige week enkel nog voor het lotingssysteem van SSH&. ‘Dit systeem heeft voordelen voor de studenten die bij ons huren’, vertelt Marco Schoofs, manager Strategie en Wonen bij SSH&. ‘Zo kan de oriëntatie op afstand plaatsvinden, huurders kunnen online hun contract teken en bestanden uploaden’, noemt hij. 

Schoofs vertelt dat dit eenzijdige voordeel voor de huurders een eis is van de Hoge Raad die daarover een uitspraak deed in juli 2021. ‘Toen we alle componenten langsgingen die werden bekostigd met de 40 euro contractkosten, was een deel van de componenten niet eenduidig in het voordeel van de student’, zegt de manager. Als voorbeeld noemt hij het contract op papier: ‘Dat is de manier waarop wij ons contract wilden delen, maar dat heeft niet direct een voordeel voor de student.’ 

Kosten

Met de 25 euro die huurders betalen, wordt de licentie en de onderhouding van het lotingssysteem betaald. ‘Het systeem kost op jaarbasis vijftigduizend euro’, stelt Schoofs. Op basis van dit bedrag is SSH& uitgekomen op een bedrag van 25 euro contractkosten. 

Andere kosten neemt SSH& voor eigen rekening. ‘Deze kosten moeten nu uit de algemene bedrijfsvoering komen’, vertelt de manager. Een voorbeeld is het naambordje dat de studentenhuisvester nu zelf bekostigt. ‘We vroegen ons af of dit echt in het voordeel is van de studenten of dat ze ook zonder kunnen’, legt hij uit. Omdat de huurder ook zonder een naambordje kan, is het volgens Schoofs logisch dat SSH& deze kosten voor eigen rekening neemt. 

Geen garantie voor het verleden

Studenten die al langer bij SSH& huren en wel 40 euro contractkosten hebben betaald, kunnen geen deel terugkrijgen. ‘Dit beleid is vanaf 16 februari ingegaan en vanaf toen zijn we de nieuwe kosten gaan rekenen’, zegt Schoofs. ‘We kunnen geen garantie bieden voor het verleden.’

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen