Nijmegen. De stad van de Vierdaagse en de Limes, de stad van Bruls en de piersonrellen, de stad van het socialisme en Doornroosje en de stad met de verschrikkelijkste verkeerssituaties. ANS zette ze voor je op een rijtje.
Je hoeft maar twee minuten door Nijmegen te fietsen eer je twee zaken ontdekt: één, de stad is heuvelachtig en twee ook als je groen hebt kan je maar beter twee keer om je heen kijken. Nijmegen is rijk aan rare kruispunten, niet begrijpelijke rotondes en vreemd geplaatste stoplichten. De Gemeente weet op een noemenswaardige manier haar linkse overtuigingen te combineren met een fraai staaltje VVD-infrastructuur: de fietser staat ver beneden in de Nijmeegse voedselketen. Leuk op een zomermiddag wanneer je je als ware verkeersantropoloog een weg door Nijmegen baant en verschrikkelijk op gehaaste regenachtige avonden. ANS fietste een rondje en zette de meest bizarre verkeerssituaties op een rijtje.
10. De rotonde bij het Erasmusplein
Eerlijk gezegd is deze rotonde [officieel: rotonde Erasmuslaan] niet de meest verschrikkelijke, maar goed: in de naam van de internationalisering zetten we hem op tien. Want hoewel de site van de Radboud met trots ‘The famous Dutch bicycle lanes ensure a safe pleasant journey’ verkondigt, raakt menig international flink van de leg op de Erasmuslaan. Aan het begin van het semester pik je de bibberige spookrijdende Spanjaarden op hun student mobility bikes er zo uit, maar niemand die ze het ze hier echt kwalijk kan nemen.
9. Spoorbrug Heyendaalseweg
Het spookrijden is niet alleen uitbesteed aan onschuldige Spanjaarden maar ook aan luie Hoogeveldt en Groenewoud bewoners. Tussen negen en tien kan je je dus als voetganger maar beter niet begeven op het stoepje van de spoorbrug die grenst aan de campus. Daar scheuren de ‘wat te laat vertrokken’ studenten je dan om de oren. Door spookrijdend eerst over de stoep te fietsen, daarna het rode verkeerslicht te negeren en vervolgens nog een klein stukje trottoir langs het Huygensgebouw te pakken besparen ze effectief drie minuten.
8. Het gat in de weg
Damesfiets, herenfiets, studentenfiets, gat in de weg. De Urban Explorers onder ons kunnen hun harten vullen op de stadse mountainbikeroute die is achtergelaten door de Nijmeegse wegbeheerders. Op de kruising van de Muntmeesterlaan en de Fleminghstraat ontbreekt namelijk een flink stuk asfalt. Zeker in de vroege ochtendspits kan je er maar beter voor zorgen dat je niet in dit mini Keizer Karelplein meets maalstroom terecht komt.
7. Keizer Karelplein
Over Keizer Karelplein gesproken. Iedere scholier die zijn familie meedeelt zijn lerende loopbaan in Nijmegen te vervolgen krijgt meerdere standaard opmerkingen naar zijn hoofd geslingerd: wat ga je precies studeren, wat kan je daar mee worden en heb je daar niet dat Keizer Karelplein? Hoewel het, door liefhebbers KKP genoemde, verkeersplein haar chaotische momenten kent, wat wil je ook bij een rotonde met tweerichtingsverkeer, ben je op de meeste momenten als fietser toch wel zeker van je leven. Degenen die halverwege toch een pauze nodig hebben kunnen neerstrijken bij Snackbar KKP.
6. Oversteek op de Sint Annastraat naar het pagodepad
Tussen Arnhem en Nijmegen ligt de fietssnelweg F325. Vanaf het station van Arnhem loost deze de tweewieler-bereider veilig naar de campus van de Radboud, of veilig? Helaas gaat het in de laatste vijfhonderd meter mis. De stroom fietsers die over het pagodepad het laatste stukje naar de campus willen afleggen moet hier namelijk zonder stoplicht de Sint Anna oversteken. Gelukkig ligt er in het midden van de straat een verkeersheuvel waar je met maar liefst vier personen tegelijk op kan staan.
5. Kruising Van Schevichavenstraat en Oranjesingel
Levensmoe na het bezoeken van de Albert Heijn in de binnenstad? Naast de supermarkt ligt een uitweg: de kruising van de Van Schevichavenstraat en de Oranjesingel. Hier krijg je als fietser tegelijkertijd met auto’s die zowel jouw richting op mogen rijden als haast hebben groen. Overdag al niet fraai maar tijdens de spits werkelijk levensgevaarlijk. De automobilist haast zich om op tijd te zijn voor een bordje Vinex-eten, de fietser voor zijn leven.
4. Industrieplein
Hoewel deze rotonde, als je de wirwar überhaupt zo mag noemen, niet toegankelijk is voor fietsers mag hij absoluut niet ontbreken in de lijst. De automobilist die via De Oversteek, haar weg zoekt naar Nijmegen-West of Lent kan rekenen op een fraai staaltje totale anarchie. De vreemde bochten, totaal onbegrijpelijke verkeersborden en toeterende auto’s zijn nog te overzien. Maar neem één verkeerde afslag en plots sta je aan de verkeerde kant van de Waal. Nee, de student met geld kan niet rekenen op een dull moment op het Industrieplein.
3. De kruising van de Wolfskuilseweg en Graafseweg
Zij die niet te lui zijn om te fietsen en onverschrokken West verlaten, kunnen bij de kruising van de Wolfskuilseweg en de Graafseweg rekenen op een ware krachtmeting. Die wordt veroorzaakt door een combinatie van een steile heuvel en een reeks vreemd geplaatste stoplichten die de klimmer blijven afremmen. Eenmaal kruipend en buiten adem boven gekomen kan de fietser maar beter tegen de verzuring in versnellen: daar wacht namelijk een stoet van auto’s die zich gedragen alsof ze op een N-weg rijden.
2. Slotemaker de Bruïneweg en Sint Jacobsweg
Hongerig geworden na die beklimming of de hele dag gestudeerd? Laat je honger vooral niet naar je hoofd stijgen op je weg naar de Albert Heijn XL. Vlak daarvoor wacht namelijk de kruising van de Slotemaker de Bruïneweg en de Sint Jacobsweg. Zij die geen rijbewijs hebben kunnen hier testen hoe het is om een automobilist te zijn. Zo mag je als fietser tussen de auto’s voorsorteren en samen met ze oversteken. Als er een airbag in je stuur had gezeten hartstikke tof, nu doodeng.
Dacht je daarna dat je er was? Helaas, er volgt namelijk nog een stoplicht. Dat staat vlak voor de parkeerplaats en is altijd rood. Terwijl je de auto’s die jou een halve minuut geleden bijna hebben doodgereden ziet passeren denk je maar één ding: volgende keer ga ik naar de Plus.
1. De Vijfknoop
Een top-10 is natuurlijk geen top-10 zonder nummer één: de kers op de taart, het zout in de wond, de auto tegen de fietser. De verbouwende Vijfknoop. Vlak achter het station komen de Krayenhoflaan, Eerste en Tweede Oude Heselaan, Tunnelweg en Marialaan samen en hiermee ook alle nadeligheid van het Nijmeegse verkeersbeleid. Vijf minuten wachten op een stoplicht? De norm. Samen met toeterende auto’s oversteken? Oké. Door rood om beide te vermijden? Handig. Het allermooist is dat ook toekomstige generaties studenten nog van het kruispunt in deze staat kunnen genieten, de verbouwing van het station duurt nog 2028.
Wil jij deze kruispunten ook bezoeken? Volg dan deze route en zie ze allemaal in minder dan 45 minuten.