Scherper dan De Speld en ook makkelijker te vinden: De Hooiberg. De nieuwsrubriek waar je zo doorheen prikt. Deze keer: Vox gaat verder onder de naam RUMAG.
Het Radboud-magazine Vox gaat verder onder een nieuwe naam: RUMAG. Zo is de verwarring met het internationale platform genaamd Vox eindelijk verleden tijd. ‘We weten zeker dat onze naam niet langer zal worden verward met een ander platform.’
Het was al jaren een pijnpunt van Vox: studenten verwarden het journalistieke platform van de Radboud Universiteit (RU) constant met het internationale medium Vox, bekend van de explainers op YouTube. Daarom gaat Vox vanaf deze week verder onder de naam RUMAG. Marianne Speltkamp, hoofdredacteur van het kersverse RUMAG: ‘Het was natuurlijk een mooi compliment dat mensen dachten dat wij het andere Vox waren.’ Dat platform heeft namelijk twintig miljoen bezoekers per maand. ‘Toch dragen we ook graag een eigen identiteit uit. Met deze nieuwe naam geven we aan dat we het MAGazine zijn van de RU en weten we zeker dat onze naam niet wordt verward met een ander platform.’
Bij de nieuwe naam hoort ook een nieuwe huisstijl. ‘Onze oude huisstijl was geel-zwart, net als het andere Vox dus’, vertelt Speltkamp. ‘Dat hielp niet mee bij het uitdragen van een eigen identiteit. In onze nieuwe communicatiestrategie zetten we ons af van grafische conventies en kiezen we voor een unieke stijl, met veel hoofdletters en interpunctie.’
RUMAG gaat de nieuwe naam groots lanceren. Speltkamp: ‘We hebben truien besteld met ludieke opschriften die we uitdelen aan studenten. Zo kent iedereen meteen onze nieuwe naam. De helft van de studenten loopt toch al rond in een Radboud-hoodie, dus onze truien zullen ongetwijfeld ook in de smaak vallen.’
De naamswijziging gaat flink wat geld kosten. Toch meent de hoofdredacteur van RUMAG dat het de kosten waard is. ‘Dit is de enige manier om een sterke, unieke identiteit te ontwikkelen die we met trots kunnen uitdragen.’ De naamswijziging gaat per direct in.