Home Artikelen Wapenbezit onder Nijmeegse jongeren neemt toe: gemeente start campagne

Wapenbezit onder Nijmeegse jongeren neemt toe: gemeente start campagne

door Sophia van Engelshoven

Afgelopen jaar is het wapenbezit in Nijmegen gestegen met 42 procent. Ook is het aantal steekincidenten waarbij jongeren zijn betrokken toegenomen. Daarom is de gemeente Nijmegen een campagne gestart om jongeren bewust te maken van de risico’s van wapens en zo het wapenbezit terug te dringen.

Vandaag start de campagne ‘Lives not knives. #praatoverwapenbezit’ van de gemeente Nijmegen in samenwerking met FC Social Work en sociaal werkorganisatie Bindkracht 10. ‘Het doel van de campagne is preventie’, legt de woordvoerder van burgemeester Hubert Bruls uit in een schriftelijke reactie. De gemeente wil jongeren met behulp van de campagne bewust maken van de risico’s van wapens en duidelijk maken dat ze bij professionals voor hulp terecht kunnen of om te praten over het gevoel van onveiligheid. 

In 2022 waren in Nijmegen 131 geregistreerde incidenten van wapenbezit tegenover 92 incidenten in 2021. ‘Dat is een toename van 42 procent’, aldus de woordvoerder. De gemeente verwacht dat jongeren te maken hebben met deze stijging. ‘Veel jongeren zeggen een wapen te dragen uit voorzorg’, zegt Bruls. Het aantal steekincidenten waar jongeren bij zijn betrokken is ook toegenomen. Vorig jaar september werd bijvoorbeeld een jongen van 21 jaar doodgestoken op plein 1944, waarvoor een 17-jarige verdachte is aangehouden. Jeugdprofessionals laten volgens de woordvoerder weten dat steeds meer jongeren in Nederland met een steekwapen op zak lopen. ‘De toenemende cijfers en signalen van zorgen van professionals zijn de directe aanleiding voor de gemeente om met een campagne te komen.’ 

Rolmodellen

De gezichten van de campagne zijn zogenaamde rolmodellen. Dit zijn jongerenwerkers van Bindkracht 10, jeugdcoaches van de gemeente Nijmegen en coaches van FC Social Work. Deze rolmodellen zouden een vertrouwensband hebben met de jongeren uit hun wijk. In video’s die op sociale media worden gedeeld, spreken ze over wapenbezit en moedigen ze jongeren aan om met ze in gesprek te gaan. Zo hopen ze op de hoogte te zijn van de problemen onder jongeren en tijdig te hulp te kunnen schieten. Naast de video’s zijn er posters door de stad gehangen met een QR-code die naar de campagnepagina verwijst waar de contactgegevens van de rolmodellen staan. Deze campagne zal tot medio februari duren. 

Inleveractie

In 2021 voerde de gemeente ook een campagne om jongeren te laten nadenken over de risico’s van wapenbezit. ‘De gemeente zag vorig jaar al dat er een zorgelijke ontwikkeling ontstond’, legt de woordvoerder uit. Daarnaast werd destijds gedurende de Week van de Veiligheid een actie georganiseerd waarbij wapens anoniem konden worden ingeleverd. Tijdens deze actie werden veertig steekwapens ingeleverd. 

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen