Van 5 tot en met 9 april strijkt het internationale korte filmfestival Go Short neer in het centrum van Nijmegen. Tijdens de negende editie van dit festival zijn arthouse LUX en de Mariënburg voor vijf dagen het epicentrum in Nederland en daarbuiten voor alles wat met korte films te maken heeft. ANS fietste naar het plein in het centrum van de stad, kocht een filmkaartje en dook de knusse bioscoopzalen van LUX in.
Tekst: Roy Arnts en Tom Plaum
Foto’s: Caspar Safarlou
Trippen en gamen
Hoewel de middag op zijn einde loopt, staan verschillende filmliefhebbers op het paviljoen van een drankje te genieten. Zij slaan het eerste filmblok van de avond eventjes over. Dit blok, met de naam ‘Reboot’ toont vijf films, die gaan over de scheidingslijn tussen online en offline. Elke film wordt door een jury bekeken, waarna aan het einde van het festival de beste film van de week bekend wordt gemaakt. Deze films komen uiteindelijk op een longlist voor de Oscars. De tweede en de derde film sprongen om diverse redenen in het oog. I was a Winner is een Zweedse animatiefilm, waarin drie gameverslaafden door hun characters vertellen over hun verslaving en de impact hiervan op hun leven. Regisseur en filmmaker in focus Jonas Odell, is aanwezig voor een snelle Q&A, waarin hij onder andere zijn begrip voor verslaving vertelt. Hij merkt wel op dat hij zelf nooit onze realiteit zou willen ontvluchten, omdat hij het echte leven daar te mooi voor vindt.
De volgende film die op het witte doek verschijnt is Any Road, een audiovisueel hoofdpijndossier die laat zien dat op Go Short ook ruimte is voor zeer kunstzinnige films. De film opent met een potje Pong, maar escaleert al snel in een psychedelische trip met vele kleuren en vormen. Als de film één ding aantoont, is dat je geen truffels nodig hebt om tot zulke waanbeelden te komen.
Een luisterend oor
Na het eerste filmblok is er wat ruimte om het paviljoen van Go Short op de Mariënburg verder te ontdekken. In de podcast studio All Ears kan je een aantal verhalen beluisteren. Hier komen uiteenlopende monologen voorbij, van eenzame ouderen die je vertellen over hoe zij het leven in hun eentje ervaren, tot kinderen die in één minuut vertellen over de de manier waarop zij de natuur beleven. De podcasts vormen een welkome afwisseling van het kijken naar een groot scherm in een klapstoel.
Neerlands hoop
In het tweede blok worden Nederlandse films vertoond over de problemen in relaties tussen geliefden, familieleden en zelfs dieren. Dit blok is uitverkocht en dat is niet zonder reden; er komen namelijk een aantal zeer sterke films voorbij. Het absolute hoogtepunt is The Origin of Trouble, over de moelijke relatie tussen de regisseuse Tessa en haar biologische vader. Door middel van interviews met elk van haar naaste familieleden, probeert ze te achterhalen waarom haar relatie met haar vader altijd zo slecht is geweest. Hieruit ontstaat een grappig en ontroerend verhaal, waarin elk van de familieleden hun eigen waarheid over de gebeurtenissen lijken te hebben. Tegelijkertijd is het ook een film over bedrog, het weglopen van je problemen en het verlies van dierbaren.
Het Nederlandse blok eindigt met For Free, een hilarische film over een stel dat een gratis minuut boodschappen heeft gewonnen. Zij besluiten om het meeste van hun minuut boodschappen te maken, door van te voren te gaan oefenen in de supermarkt. Dit levert veel gekibbel op, tot vermaak van het publiek, dat zich in het stel lijkt te herkennen.
Rustig blijven zitten
Omdat het tweede filmblok uitliep, wordt het begin van de derde filmreeks gemist. In het laatste blok van de avond Life Longings, onderdeel van de studentencompetitie, is geduld een schone zaak. Dat komt gelijk terug in de eerste film van het blok, Het nachtelijk halfrond. Deze film vertelt over mensen die in het noorden van Noorwegen wonen, waar in de winter de zon niet opkomt. De documentaire laat de leegheid van het leven in het donker zien en hoe mensen in die regio naar de zon snakken. De volgende film is The Roots are Bitter, een verhaal over een Litouws stel dat naar een spermabank gaat voor een donor. Helaas blijken er geen geschikte donoren in Litouwen te zijn en het stel gaat op zoek naar alternatieve manieren om het goede zaad te vergaren. In een korte Q&A met de regisseur blijkt dat hij het verhaal heeft geschoten op film. Dat deed hij vooral omdat hij de kans om op deze manier een film te maken wilde pakken, aangezien het schieten op film steeds zeldzamer wordt. Dit bleek een goede keus te zijn, omdat het bijdraagt aan het Oostblokgevoel van het verhaal.
Met vierkante ogen keert het publiek van Go Short huiswaarts. Sommige diehards lopen richting Merleyn voor een afsluitfeestje Plato del Dia. Filmliefhebbers kunnen nog tot en met zondag naar LUX en de Mariënburg komen voor een leuk avondje uit, waar je zal worden verrast met zeer uiteenlopende films.