Met het nieuwe Poprondebiertje in de hand van de Stevenskerk via Café de Plak naar broekenwinkel Black&Blue: Popronde is dit jaar weer een genot. Tijdens de dertigste editie, die zaterdag begon in geboortestad Nijmegen, trekken bijna honderd beginnende acts door veertig verschillende steden. Oprichter Mischa van den Ouweland en alt-rockband Navigate vertellen over hun ervaring met Popronde.
Tijdens de opening in de St. Stevenskerk vertelt Chris Moorman, verantwoordelijk voor Communicatie en PR, over hoe Popronde door de jaren heen veranderde. Wat dit jaar nieuw is: het officiële Popronde biertje, een gratis IPA die ondertussen helaas wel lauw is geworden. ‘Typisch Popronde: chaotisch geregeld, maar wel heel leuk’, aldus Moorman. Hij uit zijn trots op hoe groot het rondtrekkende festival is geworden en hoe het evenement beginnende artiesten zoveel podia kan aanbieden. Zo is Popronde niet alleen leuk om te bezoeken, maar ook een belangrijke stap voor opkomend talent.
In het centrum van Nijmegen is het Poprondepubliek zeer divers. Groepjes studenten trekken van café naar café, maar er zijn muziekliefhebbers van alle leeftijden. De een volgt hun intuïtie en loopt spontaan binnen bij een locatie met de luidste muziek, de ander heeft van tevoren al een schema opgesteld via de festival app. Van Punk tot Afrobeat: de sfeer zit er goed in en is op elke locatie vernieuwend.
Alle grootheden beginnen klein
Mischa van den Ouweland, oprichter en artistiek leider van Popronde, vertelt over de totstandkoming van Popronde. ‘In ’93 was ik verantwoordelijk voor de programmering van European Culture Unlimited, een Europese culturele week op de Radboud Universiteit, waarbij ook een ‘bandjesroute’ werd georganiseerd. Deze was destijds zeer positief ontvangen en onthulde een behoefte aan kleinschalige muziekevenementen bij het publiek.’
Van den Ouweland laat weten dat er bovendien een verlangen vanuit opkomende bandjes was om buiten hun eigen regio te spelen. ‘Er waren wel initiatieven om talentvolle bands een kans te geven meer te spelen voor nieuw publiek, maar dat waren enkel wedstrijden.’ Maar Van den Ouweland benadrukt kritisch: ‘Muziek is geen sport, het gaat er niet om wie het eerste bij de finish is. Het doel van Popronde is dan ook om opkomende bandjes op een laagdrempelige en kleinschalige manier de kans te geven nieuw publiek te krijgen, kilometers te maken en tourervaring op te doen.’ Zo vertelt hij dat er bij de selectieprocedure geen jury is die kritische feedback geeft, maar een commissie van tweehonderd personen die allemaal artistiek werkzaam zijn binnen de popsector.
Pop(ronde) door de jaren heen
De dertigste editie van Popronde geniet van circa honderd optredens op veertig verschillende steden en is daarmee het grootste reizende muziekfestival van Nederland. ‘Om het aanbod van Popronde zo divers mogelijk te houden is de naam Popronde gekozen’, meldt Van den Ouweland. ‘Pop staat namelijk voor ‘populaire’ muziek. Hiermee wordt alle muziek bedoeld die ‘niet-klassiek’ is. Van Jazz tot Elektronica en van Hiphop tot Metal, alles is mogelijk binnen het Popgenre.’
In de loop der jaren is het podiumaanbod van Popronde veranderd. Van den Ouweland vertelt dat vroeger enkel cafés als locatie werden aangeboden, maar tegenwoordig ook kerken, bibliotheken en theaters. ‘Hierdoor is Popronde aantrekkelijker geworden voor een breder aanbod aan acts. We zien steeds meer Hip Hop, maar ook steeds meer Jazz, Neo-Klassieke- en Avantgarde muziek.’
Navigating Popronde
Dat het aanbod divers is, wordt zichtbaar wanneer je door het centrum loopt. Bij elke act klinkt een ander, authentiek geluid, de keuzestress slaat dan ook snel toe in vriendengroepjes wanneer het ene optreden is afgelopen en er een nieuwe locatie moet worden uitgezocht. Tegen de tijd dat alternatieve rockband Navigate gaat spelen in spijkerbroekenwinkel Black & Blue, is het Poprondebiertje lekker koud geworden.
In de winkel, waar alle spullen aan de kant zijn gezet en een podium is gecreëerd door middel van een tapijtje op de grond, is het druk. Waar er eerst nog wat afstand tussen publiek en de band is, roept zanger Finn Donders al snel dat iedereen dichterbij moet komen. Naarmate de setlist vordert, komt het publiek steeds meer los.
Na het optreden vertelt bassist Nisse Donders dat de start van hun Popronde chaotisch verliep. ‘We moesten last-minute nog van locatie wisselen en we waren bang dat er daardoor misschien minder mensen zouden komen.’ Ook vertelt hij dat er wordt verwacht dat artiesten heel snel op- en afbouwen, en dat het soundchecken ook anders verloopt dan bij een locatie waar er een team is met vaste rollen. Wel benadrukt hij dat dit allemaal heel leerzaam is. ‘Het is ook heel vet om op plekken te komen waar je normaal niet zou spelen.’ Net als Van den Ouweland beaamt Donders dat Popronde niet als een wedstrijd voelt. ‘Het gaat juist ook om contacten leggen met andere inspirerende mensen, daar heb je zoveel aan. Uiteindelijk moet je het van elkaar hebben.’
Een rooskleurige toekomst
Enthousiast over de toekomst van Popronde is Van den Ouweland zeker: ‘Gezien het aanbod aan kwalitatief goede acts ieder jaar, het enthousiasme van veelal jonge bezoekers en de betrokkenheid van podia, lokale coördinatoren en vrijwilligers, voorspellen wij een rooskleurige toekomst voor Popronde.’
Ook Navigate is positief over hun toekomst. ‘We begonnen als bandje op de middelbare school, om dan nu op zoveel verschillende plekken te spelen is heel tof.’ Voor nu is hun optreden in Nijmegen klaar, maar de komende maanden trekken ze nog met Popronde mee. Voor de Nijmeegse bezoeker is de avond nog zeker niet afgelopen, die kan nog zo’n dertig barretjes, kerken en bibliotheken in duiken om een nieuwe favoriete artiest te ontdekken.