De podcast Radboud Science Snacks is terug met een tweede seizoen. Wetenschappers van de Radboud Universiteit beantwoorden relevante vragen uit hun vakgebied in ‘de tijd dat het jou kost om een bak popcorn leeg te eten’. De mediagenieke vormgeving roept gelijk weerstand op, maar het resultaat mag er zijn.
De opzet is simpel. De wetenschapsredactie van de universiteit nodigt een onderzoeker met een vlotte babbel uit en deze vertelt in een vraaggesprek van tien minuten over een klein stukje van zijn expertise. In de eerste twee afleveringen van het nieuwe seizoen maken communicatiewetenschapper Serena Daalmans en taalkundige Marc van Oostendorp hun opwachting. Zij moeten bewijzen dat de podcast de opgepoetste vormgeving en uitgebreide marketing waard is.
De popcorn smaakt wat zout als Daalmans in haar aflevering uitweidt over het Nederlandse medialandschap. Ze vertelt over de stereotype beeldvorming op tv en in series. Zo worden LHBTQI+’ers alleen in de privésfeer getoond en ouderen zijn relatief gezien veel te weinig op tv. Een vervelend juiste constatering die Daalmans op een heldere manier verwetenschappelijkt. Het ‘systeem van herhaling’ dat de beeldvorming op de Nederlandse televisie volgens haar in stand houdt, zet je aan het denken. Een referentie aan de populaire serie Sex Education op het einde, voor de bühne, is de interviewer dan ook vergeven.
Van een heel ander kaliber is de bijdrage van Marc van Oostendorp, die naar eigen zeggen ‘soms niet begrijpt’ waarom mensen iets anders zouden willen onderzoeken dan taal. Van Oostendorps intonatie klinkt dan ook alsof hij nooit meer zal ophouden over de politieke kant van dialecten waar zijn onderzoek zich op richt. Toch leidt hij de luisteraar binnen tien langs zowel de oorsprongsgeschiedenis van de Friese als die van de Nederlandse taal. Ook zijn bijdrage is bondig en interessant.
Je moet flink dooreten wil je die bak popcorn leeg krijgen in de negenenhalve minuut durende afleveringen van Radboud Science Snacks. De informatiedichtheid blijft erg hoog, maar het enthousiasme van de wetenschappers werkt aanstekelijk en na een kleine tien minuten luisteren heb je echt het gevoel dat je iets hebt opgestoken. De vraag blijft of de universiteit er goed aan doet bij te dragen aan het vluchtige mediadieet waar de sociale media-gebruiker al de hele dag aan blootgesteld wordt. Maar goed, popcorn is ook ongezond en toch best lekker.