Al een kleine drie maanden kampen meerdere studenten in het Nemea complex met verwarmings-, vocht- en schimmelproblemen. De gloednieuwe ventilatieapparatuur blijkt namelijk niet opgewassen tegen de luchtdichte studio’s. SSH& lijkt nu eindelijk met een concreet plan van aanpak te komen.
Met de komst van de koude wintermaanden, klagen bewoners van het nieuwe Nemea complex over de frisse temperatuur en vochtigheid in hun studio’s. De kamers hebben namelijk geen eigen verwarming, maar worden op temperatuur gehouden via airco’s, die ook warme lucht blazen. Desalniettemin blijken deze airco’s op hun warmste stand van 23 graden alsnog stromen van koude lucht te blazen. Daarnaast constateren steeds meer studenten schimmelmanifestaties, door slecht werkende ventilatie in de studio’s. SSH& erkent deze problemen en belooft een kleine drie maanden na de eerste klachten eindelijk met een oplossing te komen.
Wit met groene stippen
Het Nemea complex bestaat uit op elkaar gestapelde studio’s met een eigen badkamer, keuken en ingang. De grote ramen, met zicht op het Huygensgebouw, kunnen echter niet open en het ventilatiesysteem blijkt niet opgewassen tegen de huidige vochttoestroom. Daarnaast blijkt de airco’s alleen goed te werken als je ze dag en nacht aan laat staan.
Een bewoner* van het complex vertelt dat de beperkte ventilatie voor de nodige schimmelproblemen zorgt: ‘Omdat je in de wintermaanden vanwege de kou de deur niet open kan laten staan – al helemaal niet op de begane grond waar iedereen zomaar binnen kan lopen – ben je aangewezen op de airco’s die ook warme lucht horen te blazen’. De student verzucht: ‘De airco’s blazen in mijn geval, ook al zet ik hem op de hoogste stand, vaak gewoon koude lucht.’ Voor haar betekent dit dat de ruimte maximaal dertien graden is, zelfs met kaarsjes aan. ‘Omdat alles potdicht zit en je niet even kan luchten via een open raam, kan het vocht geen kant op en krijg je gewoon supersnel schimmel’, licht ze toe.
De student beschrijft verder dat ze wekelijks opkomende schimmel moet wegpoetsen in haar badkamer. ‘Er zit wel een speciale afzuiging in de badkamer, maar deze doet het ook niet goed. Toen ik dit aangaf aan SSH& werd er aangegeven dat “de zuigkracht van de afzuiging ook eigenlijk niet is opgewassen tegen dit vochtniveau.” Ook haar slaapvertrek ontkomt niet aan de smerige groene en zwarte vlekjes: ‘Misschien niet heel slim, maar ik dweilde eerst elke dag en toen is er denk ik een beetje vocht op de onderkant van mijn bed gekomen. Vervolgens zat mijn bed helemaal onder, dat was zo erg.’ De student is zeker niet de enige die last heeft van schimmel, want maar liefst zestien andere inwoners menen, via een poll in de Nemea groepsapp, tegen dezelfde moeilijkheden aan te lopen.
Meelevende reacties, maar geen concrete daden
De student vertelt verder dat de meerdere klachten die ze heeft ingediend wel altijd serieus worden genomen: ‘Als je een reparatieverzoek indient, zijn ze er binnen een paar uur. Ze constateren dan ook elke keer weer precies wat ik zeg.’ Ze vervolgt: ‘Ze zien zeker dat er een probleem is en dat vinden ze ook echt wel vervelend, maar ze zeggen er ook op dit moment niks aan te kunnen doen.’ De airco’s zijn namelijk geïnstalleerd door een extern bedrijf die niet reageert. SSH& kan zelf niet aan de apparaten sleutelen, omdat het desbetreffende bedrijf het systeem beheert.
Dat bij SSH& het probleem aan het hart gaat blijkt uit het feit dat ze via een wekelijks telefoontje terugkwamen op de ingediende klacht. ‘Ik snap zeker dat een deel van dit probleem buiten hun macht ligt en waardeer ook dat ze mij elke week bellen met de vraag “hoe gaat het nu?”, maar daar heb ik uiteindelijk niks aan als er geen concrete oplossing uit voorkomt.’ Ze vervolgt: ‘Ondanks het feit dat het nog steeds niet is opgelost, ben ik er nu wel klaar mee. Ik heb dus zelf een kachel aangeschaft.’
De schimmelpraktijken zijn echter niet alleen vies, maar hebben ook een weerslag op de gezondheid van de bewoners. ‘Ik weet niet hoe SSH& dit heeft opgelost, maar een meisje die hier woont heeft best wel zware bronchitis en heeft ook last van schimmel. Dat is voor haar natuurlijk extra rot’, vertelt de student. Maar ook zelf heeft ze last van astma en een allergische reactie op de schimmel. ‘Ik weet gelijk als er weer ergens schimmel zit, want dan moet ik enorm veel niezen.’
Reactie SSH&
In een schriftelijke reactie erkent SSH& meteen de klachten die zijn binnengekomen over de niet werkende airco’s. Een woordvoerder vertelt: ‘We hebben van drie bewoners een reparatieverzoek ontvangen dat hun verwarming het niet naar behoren deed, waarbij bij één bewoner de klacht helaas nogmaals is teruggekomen. Maar, inmiddels zijn deze problemen weer opgelost.’
Ook benoemen ze de meldingen die afgelopen periode zijn binnengekomen over schimmel door onvoldoende ventilatie. Ze constateren dan ook dat de ventilatieroosters te klein zijn en vaak door de studenten dicht worden gezet. Daarnaast blijkt dat de ventilatie uitgezet kan worden, terwijl deze eigenlijk gewoon altijd moet afzuigen. ‘Als er niet voldoende wordt geventileerd, dan is de luchtafvoer niet voldoende en kan er schimmel ontstaan’, zeggen ze. SSH& vervolgt de reactie met de toezegging dat er in januari werkzaamheden zullen plaatsvinden, zodat de ventilatie in de woningen straks wel op orde zal zijn.
SSH& zegt in het vervolg duidelijker te communiceren met de huurders over eventuele oplossingen. Ook vragen ze of huurders die klachten hebben contact willen opnemen met hen: ‘Als huurders klachten hebben en als blijkt dat compensatie door ons op zijn plek is, gaan we daarover in gesprek met de individuele huurders.’
*Volledige naam is bekend bij de redactie