Home Artikelen D66 presenteert concrete voorstellen voor meer fysiek onderwijs

D66 presenteert concrete voorstellen voor meer fysiek onderwijs

door Jochem Bodewes

Regeringspartij D66 heeft een plan gedeeld waarin de partij voorstellen doet die meer fysiek onderwijs moeten faciliteren. Volgens de partij is de rek van het thuis studeren eruit en moet de problematiek rondom het online onderwijs in het tweede semester van dit studiejaar worden verholpen.


In het document Een nieuw begin stelt D66 voor de fysieke onderwijscapaciteit te vergroten en perspectief te bieden op een heropening van onderwijsinstellingen. ‘Studeren is meer dan thuis je vakken volgen: het is ook discussiëren en samen van gedachten uitwisselen. Fysieke bijeenkomsten geven hieraan een extra dimensie’, zo legt Jan Paternotte, Tweede Kamerlid van D66, de beweegredenen achter het plan uit. ‘Het mentale welzijn van studenten, dat te lijden heeft onder het gebrek aan fysiek onderwijs, is ook een aspect dat heeft meegewogen voor deze plannen.’ Om deze problemen te verminderen, doet de partij vijf concrete voorstellen. ‘Minister Ingrid van Engelshoven moet hier nu samen met onderwijsinstellingen mee aan de slag’, aldus Paternotte.

Stappenplan

Ten eerste wil D66 samen met onderwijsinstellingen een stappenplan maken richting een volledige heropening, om zo een beeld te vormen waar naartoe kan worden gewerkt. In een voorbeeldstappenplan is bijvoorbeeld te lezen dat in februari 50% meer onderwijscapaciteit op campussen moet worden geboden, en in augustus een dubbele-introductieweek moet worden gehouden. ‘Dit is een voorbeeld van een mogelijk stappenplan’, stelt Paternotte. ‘In de uitvoering moet je namelijk wel gelijke tred houden met het virus en het vaccinatieprogramma.’

Looproutes

Het tweede idee dat D66 oppert, is het aanpassen van looproutes bij onderwijsinstellingen. Door die hetzelfde te behandelen als in supermarkten, waarbij de anderhalve meter niet keihard wordt gehandhaafd, zou ook meer capaciteit ontstaan. Volgens de partij is dit mogelijk omdat de kans om iemand in het voorbijgaan te besmetten extreem klein is. ‘We weten nu veel meer van het virus, daarom kunnen we dit soort concrete plannen voorleggen’,  verklaart Paternotte.

Spatschermen, sneltests en studieplekken

Ten derde wil de regeerpartij gebruikmaken van mondkapjes en spatschermen om de capaciteit van collegezalen met 50% te verhogen: de anderhalve meter zou dan niet hoeven worden gewaarborgd. ‘Hiervoor moet er natuurlijk worden gekeken of de overheid voor onderwijsinstellingen uitzonderingen kan maken in de coronaregels’, aldus Paternotte.

Wat verder opvalt, is het voorstel om gebruik te maken van sneltests. Door die bij de ingang bij studenten en medewerkers  af te nemen zouden er goed gevulde collegedagen mogelijk worden. De Erasmus Universiteit liet al weten open te staan om hier onder eerstejaars mee te experimenteren.

Daarnaast roept D66 onderwijsinstellingen op tot het openstellen van lokalen en ruimtes om als studieplek in te zetten. Volgens de partij hebben veel studenten moeite om thuis te studeren en is er een behoefte aan goede studiewerkplekken.

Martijn Gerritsen, woorvoerder van de Radboud Universiteit, reageert op het plan van D66: ‘We zullen het plan met belangstelling bestuderen. We bieden graag zoveel mogelijk fysiek onderwijs binnen de mogelijkheden die we hebben met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften. Daarom hebben we De Vereeniging en Stadsschouwburg gehuurd. Tevens kan de capaciteit in het tweede semester wellicht enigszins worden uitgebreid. Daar wordt op dit moment aan gewerkt.’

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie achter