Home Nieuws Geloof in tijden van corona

Geloof in tijden van corona

door Jochem Bodewes

In tijden van corona krijgt geloofsbelijdenis naast een andere vorm ook een andere rol. Ondanks dat de kerken en moskeeën gesloten zijn, is het voor gelovige studenten nu belangrijker dan ooit om hun religie uit te oefenen. ANS sprak drie levensbeschouwelijke studentenverenigingen en vroeg wat het geloof in deze tijd voor hen betekent.


Moslim Studentenvereniging Nijmegen (MSVN)

‘De islam gaat in mijn leven een grotere rol spelen.’, vertelt Sofia Tahib, secretaris van de MSVN. ‘Op momenten dat het iets zwaarder wordt, zoals nu, biedt het geloof houvast en hoop. Dit haal ik bijvoorbeeld uit de smeekbedes die we verrichten. Daarmee bidden we voor steun voor mensen die het moeilijk hebben en voor een goede afloop. Zo vragen we Allah om hulp.’ Ook in de ogen van Sarah Boulehoual, voorzitter bij MSVN, zijn deze gebeden belangrijk: ‘Wij vinden dat ze verhoord en gehoord kunnen worden. Door smeekbedes te verrichten kunnen we voorkomen dat we de hoop niet verliezen en mensen niet te hard geraakt worden.’

Volgens Tahib wordt er vanuit de Islam daarom ook opgeroepen te blijven bidden. ‘Vanuit de moskee werden we gevraagd om niet te vergeten Allah om hulp te vragen en te  blijven bidden voor mensen die het moeilijk hebben.’ Voor beide studenten maakt de coronacrisis hun geloofsbelijdenis wel makkelijker. Boulehoual: ‘Het is fijn dat je nu doordat je in plaats van op de campus thuis zit en daardoor de vijf gebeden per dag op de juiste tijdstippen kan doen. Je pakt eerder de Koran erbij en je verdiept je meer in het geloof.’ Tahib is het daar mee eens. ‘Als ik op school had gezeten of aan het reizen zou zijn, zou ik moeten wachten tot ik het gebed zou kunnen verrichten op het moment dat het ingaat. Op dat vlak is het makkelijker om mijn geloof te praktiseren.’

‘We kunnen niet weten waarom Allah iets heeft gedaan.’

Volgens Tahib is het niet duidelijk of Allah iets probeert te zeggen met de coronacrisis. ‘We kunnen wel gissen, maar we kunnen niet weten waarom Allah iets heeft laten gebeuren of heeft gedaan.’ Boulehoual vindt dat mensen zelf invulling kunnen geven aan wat deze crisis betekent. ‘Je zou het kunnen zien als een beproeving, die alleen wordt gegeven aan mensen die dat aankunnen. Door het zo te bekijken pak je de crisis ook anders aan. Daarom is het mooi om te zien dat mensen er voor elkaar zijn, en de situatie iedereen samen brengt in deze tijd.’

Christelijke studentenverenigingen

Christelijke studenten zijn verdeeld over Gods rol in de coronacrisis. Floortje van Dongen, voorzitter van de Nijmeegse Studentenvereniging de Navigators (NSN): ‘We weten niet wat Gods hand hierin is. Wat we wel weten is dat Hij altijd bij ons is, ons niet alleen laat en alles vanuit liefde doet. Dat helpt heel erg in deze tijd.’ Volgens Joppe Hamelijnck, assessor bij de Katholieke Studenten Nijmegen (KSN) is God er ook altijd en overal, maar heeft Hij wel een bepaalde rol in de huidige situatie. ‘Wat er nu met corona gebeurt, is iets wat in de natuur is ontstaan, maar kennelijk wel door God wordt toegelaten. Hiermee geeft Hij ons een beproeving. Het is aan ons als mensen hoe wij daar op een goede manier mee omgaan, en er in deze tijd toch het beste uit halen.’ Tegelijkertijd speelt de Heer volgens Van Dongen ook een steunende rol. ‘God is een liefdevolle vader, die bij elke stap die je zet meekijkt en zegt: ik zorg voor je. Daarnaast vraagt Hij je ook te zorgen voor Zijn andere zonen en dochters.’

‘De dingen die je normaal voor lief neemt worden extra bijzonder.’

Voor haar lukt dit wel. ‘Nu het leven als student stil ligt richt je je veel meer op wat echt belangrijk is. Voor ons zijn dat je naasten en het geloof. In deze tijd kunnen we inzien of we er de afgelopen jaren wel voor hen zijn geweest.’ Ook voor Hamelijnck levert de huidige situatie iets op. ‘Er is meer tijd om de Bijbel te lezen en religieuze verdieping op te zoeken. Zo worden we wat bewuster over het leven. De dingen die je normaal voor lief neemt worden extra bijzonder.’ Hij denkt ook aan degenen die het echt moeilijk hebben.  ‘Voor mensen die echt in stervensgevaar zijn biedt het geloof hoop op het moois wat er na dit leven komt.’ De samenkomst van Pasen met de opkomst van de coronacrisis gaf voor Hamelijnck nog meer verdieping aan zijn geloof. ‘Tijdens het vasten voorafgaand aan Pasen binden wij ons met het lijden van Jezus. Zijn lijden diende een doel, en daarom gaan wij ook op een bijzondere manier met lijden om. We volgen Hem door diepe dalen en weten dat het goed komt.’

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen