Gisterenochtend is de verbouwing van de Sint Annastraat van start gedaan. De ventwegen aan het gedeelte tussen het Keizer Karelplein en de Spoorkuil zullen een fietsroute worden en tegelijkertijd worden er verbeteringen gedaan op het gebied van bereikbaarheid voor fietsers en duurzaamheid.
De nieuwe fietspaden creëren samen een fietssnelweg van het keizer Karelplein tot aan de Spoorkuil, waar deze zich splitst richting het station en de universiteit. Daarnaast wordt de straat opgefleurd met plantenbakken aan de kant en worden de oversteekplaatsen verbeterd door middengeleiders in de weg. Uiteindelijk krijgt de Sint Annastraat ook twee afslagen minder. Met deze maatregel wil de gemeente sluipverkeer tegengaan.
Groene straat
Hoewel groen een belangrijk aandachtspunt is in de plannen van de verbouwing, worden aan het begin van het project direct alle 78 lindes gerooid. De bomen zouden te weinig ondergrondse leefruimte hebben waardoor ziektes zich snel kunnen verplaatsen. Volgens een gemeentewoordvoerder zouden de dertig jaar oude bomen daarom ‘niet goed meer zijn’. In plaats hiervan worden er zestig bomen teruggeplaatst die meer leefruimte krijgen. Dat moet ook zorgen voor meer schaduw en voor een vermindering van verhard oppervlak wat een gunstig is voor waterinfiltratie en beperking van de hitte.
De werkzaamheden zullen tot het najaar duren. De gemeente houdt daarbij rekening met de vierdaagse waarbij de Sint Annastraat traditioneel wordt omgetoverd tot de Via Gladiola. De straat zal rond die tijd dan ook vrij zijn van werkzaamheden.
Afbeelding: MijnWijkplan gemeente Nijmegen