Pieter Duisenberg, Tweede Kamerlid van de VVD, vindt dat opleidingen waarbij studenten geen kans hebben op een baan geschrapt moeten worden.
Dat zei hij vandaag bij BNR Nieuwsradio. Duisenberg vindt dat bestaande opleidingen, net als nieuwe opleidingen, een toets zouden moeten afleggen waarbij wordt gekeken naar de toekomstige kansen van studenten op de arbeidsmarkt. Als de opleidingen hieraan niet voldoen, zouden ze moeten verdwijnen. Volgens Duisenberg moet er snel een einde komen aan studies ‘waarmee studenten uiteindelijk alleen in de kaartenbak van uitkeringsinstantie UWV belanden’. Als voorbeeld van een dergelijke studie noemt hij het recordaantal psychologiestudenten dat dit jaar zonder werk is komen te zitten of onder hun niveau moeten werken.
PvdA-Kamerlid Mohammed Mohandis vindt het plan ’te kort door te bocht’ en spreekt van ‘doorgeslagen rendementsdenken’. Wel zijn zowel de VVD als de PvdA het erover eens dat opleidingen transparanter moeten worden over de arbeidskansen van studenten.
Reactie LSVb
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is het oneens met de uitspraken van Duisenberg. Stefan Wirken, voorzitter van de LSVb, is van mening dat opleidingen zonder baankans niet afgeschaft moeten worden, omdat veel van zulke opleidingen ook een maatschappelijke waarde hebben. Die waarde is volgens hem niet te definiëren in hoeveel werk er in is te vinden. Wel is hij het eens met de VVD en de PvdA dat universiteiten en hogescholen transparanter moeten zijn over de baankansen van hun studies. ‘Op dit moment vertellen zij niet het eerlijke verhaal, om zoveel mogelijk studenten en daarmee zoveel mogelijk geld aan te trekken. Bij de studies Psychologie en Pedagogische Wetenschappen is het arbeidsperspectief inderdaad minder gunstig dan de voorlichting erover doet vermoeden, daar moeten de onderwijsinstellingen bij de studiekeuzecheck eerlijk over zijn.’
Morgen is er in de Tweede Kamer een debat over arbeidsmarktkansen van opleidingen en selectie in het hoger onderwijs, waarbij Duisenberg zijn plan zal lanceren. ANS schreef in 2012een opinieartikel over rendementsdenken, waarbij benadrukt werd dat een rendementsmaatregel nuttig kan zijn. De onderscheidende waarde van een universiteit, de dialoog en het kritisch reflecteren, mag echter niet worden opgeofferd.