Afgelopen maandag trok Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) aan de bel over de het beleid rondom studenten die extra ondersteuning nodig hebben. ‘Er moet nodig een stevigere aanpak komen om studenten met een extra ondersteuningsvraag te ondersteunen’, aldus programmadirecteur Judith Jansen.
Tekst: Noah Kleijne
Ongeveer een derde van alle Nederlandse studenten heeft te maken met bijzondere omstandigheden als een chronische ziekte, psychische klachten of jong ouderschap. Tot op de dag van vandaag wordt er volgens ECIO onvoldoende aandacht geschonken aan deze groep. Studenten met een functiebeperking hebben namelijk moeite om hun studie zonder vertraging te volgen en vallen overeenkomstig nieuw onderzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bovengemiddeld vaak uit.
Belemmeringen ontnemen
Om deze studenten te ondersteunen in hun studievoortgang moeten universiteiten en hogescholen op zoek naar concrete oplossingen. ‘Wij juichen het toe dat universiteiten en hogescholen rekening gaan houden met studentenwelzijn bij de investering van kwaliteitsgelden. Deze gelden zijn bij de invoering van het leenstelsel immers bedoeld om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen’, stelt Jansen.
‘Een goed voorbeeld is het investeren in studentpsychologen of het verbeteren van de informatievoorziening. De universiteit of hogeschool moet al voordat de student gaat studeren laten zien dat ze het belangrijk vindt dat de student zich gezond voelt’, aldus Jansen. ‘Een student met een ondersteuningsvraag moet daarom ook een duidelijk beeld gaan krijgen met wie hij of zij contact op kan nemen wanneer belemmeringen worden ondervonden.’
Intentieverklaring VN-verdrag
Eerder onderzoek liet zien dat de Radboud Universiteit al meerdere stappen heeft ondernomen om de studenten in kwestie een hand toe te reiken. Zo organiseert ze onder meer workshops voor studenten met een beperking om ze voor te bereiden op de arbeidsmarkt.
ECIO stelt deze ondernemingen van de Radboud Universiteit op prijs maar zou het ook enorm waarderen wanneer de universiteit een zogenaamde intentieverklaring zou ondertekenen. Een onderwijsinstelling geeft daarmee aan dat zij zich stevig inzetten op inclusie volgens het VN-verdrag uit 2016. Recent hebben vele andere instellingen voor hoger onderwijs waaronder Tilburg University, Fontys Hogescholen en Erasmus Universiteit deze stap al gezet.