Iedereen die iets te zeggen heeft binnen het hoger onderwijs, heeft er wel een mening over: internationalisering. Maandagochtend heeft ook minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven haar visie gepresenteerd in een brief aan de Tweede Kamer. Engels blijft in colleges een voertaal en er komt geen limiet aan het aantal internationale studenten.
Internationalisering voor iedereen
In haar brief benadrukt Van Engelshoven de meerwaarde van internationalisering, maar erkent dat het problemen op kan leveren. Naast een aantal van dit soort algemeenheden komt de onderwijsminister ook met concrete voorstellen, zoals een verruiming van de mogelijkheid om opleidingen in het Engels aan te bieden. Waar er eerst sprake moest zijn van noodzaak, mogen opleidingen binnenkort ook in het Engels worden aangeboden als er bij de taalverandering sprake is van een toegevoegde waarde. Daarmee wordt het beleid soepeler en komt de rechtszaak die de vereniging Beter Onderwijs Nederland recentelijk aanspande tegen de Universiteit Twente en de Universiteit Maastricht op losse schroeven te staan. Bij deze wetswijziging moet echter wel goed toezicht worden gehouden op de internationalisering om te voorkomen dat het ten koste gaat van de onderwijskwaliteit. Verder wil Van Engelshoven ook de toestroom van buitenlandse studenten aan banden leggen door het collegegeld voor studenten van buiten Europa verder te verhogen
Gemengde gevoelens
Pieter Duisenberg, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Universiteiten (VSNU) noemt de maatregelen in De Volkskrant ‘verstandig’. Niet verwonderlijk, want de voorstellen van Van Engelshoven lijken veel op de plannen waar de VSNU enkele weken geleden zelf ook al mee kwam. De landelijke studentenorganisaties zijn echter minder te spreken over de visie van Van Engelshoven. Het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) vindt het vooral kwalijk dat de de onderwijsminister geen aanstalten maakt om zelf te investeren in internationalisering en zelfs van plan is om te bezuinigen. Hoewel aandacht wordt besteed aan belangrijke onderwerpen als toegankelijkheid en onderwijskwaliteit, ontbreken er volgens het ISO daarnaast ook een aantal belangrijke thema’s. Zo doet Van Engelshoven weinig om Nederlandse studenten te stimuleren om naar het buitenland, iets wat het ISO een ‘gemiste kans’ vindt. Ook de Landelijke Studentenvakbond laat in een persbericht weten teleurgesteld te zijn. ‘Minister Van Engelshoven heeft half werk geleverd’, waarbij het volgens de LSVb vooral te betreuren is dat er geen strengere regels komen voor de verengelsing van het onderwijs.