De Vereniging van Universiteiten (VSNU) is verbaasd over het advies dat een onderzoeksgroep in opdracht van de overheid heeft gegeven om het studenten-OV betaalbaar te houden.
Besparingen
De zogenaamde taskforce Taskforce Beter Benutten Onderwijs en Openbaar Vervoer kwam tot de conclusie dat alleen in het meest gunstige geval de benodigde 200 miljoen euro wordt bespaard. In dit scenario wordt ook een besparing meegerekend, die onderwijsinstellingen kunnen realiseren door hun gebouwen beter te benutten. Zonder deze besparing kan er slechts 147 miljoen worden bezuinigd op het reisabonnement voor studenten.
Spitsenprobleem
Ook met het spitsenprobleem kan er volgens de onderzoeksgroep veel geld worden uitgespaard. Als 20 procent van de studenten in de daluren gaat reizen, dan levert dat volgens taskforce rond de dertig miljoen euro op. Een manier om dit te bewerkstelligen is de colleges op een later tijdstip te laten beginnen. Martijn Gerritsen, woordvoerder van de RU, had al medegedeeld dat de RU de collegetijden niet gaat aanpassen om studenten de spits te laten mijden. Karl Dittrich, voorzitter van de VSNU, heeft vooral op het spitsenprobleem veel kritiek. ‘Natuurlijk is het ook in het belang van universiteiten om om zo veel mogelijk geld vrij te maken voor het onderwijs. Echter kan het niet zo zijn dat tegen ons wordt gezegd: los het spitsenprobleem van de NS op.’ Het voorstel van de minister van Onderwijs om instellingen die meewerken meer geld te geven dan instellingen studenten niet uit de spits te halen, acht Dittrich moeilijk uitvoerbaar.
De VSNU waarschuwt er ook voor dat door het leenstelsel minder studenten op kamers gaan, waardoor het spitsenprobleem in de toekomst waarschijnlijk nog groter zal worden.