Home NieuwsNijmegen Eindelijk zonder vertraging naar station Heyendaal

Eindelijk zonder vertraging naar station Heyendaal

door Redactie

Na jaren overleg tussen de verschillende partijen is de knoop eindelijk doorgehakt. De spoorlijn tussen Nijmegen en Venlo waar ook station Heyendaal toebehoort, gaat de komende jaren op de schop.

De Maaslijn, zoals de toepasselijke naam van de spoorlijn luidt, kampte in de afgelopen jaren met vele vertragingen. Dit leidde tot veel ontevredenheid onder reizigers en onder studenten ‘Vooral ‘s ochtends is het druk. Soms zetten ze zelfs maar één treinstel in, waardoor je als sardientjes in een Arriva-blik zit’, klaagt RU-student Lisa Camps. ‘Daarnaast heb ik vaak last van vertraging. Laatst miste ik zelfs een tentamen omdat de trein te langzaam reed.’ Ook Judith Bouten heeft hier af en toe last van. ‘Over het algemeen reis ik ‘s middags en ‘s avonds’, vertelt ze. ‘Met name ‘s avonds is het hopen dat je een plekje kunt bemachtigen.’ Maar het houdt niet op bij overvolle treinen. ‘Laatst reed een trein vol voorbij, terwijl die wel had moeten stoppen’, zegt ze verontwaardigd.

Om deze problemen tegen te gaan, zal op enkele plekken het spoor verbreed worden, zoals bij Cuijk, Boxmeer en Venray. Op die manier kunnen de treinen elkaar passeren wat moet zorgen voor een betere doorstroom. Daarnaast wordt de gehele lijn geëlektrificeerd, wat niet alleen duurzamer is, maar daarmee kunnen de onderhoudsgevoelige dieseltreinen ook vervangen worden. De kosten zijn echter niet mis. Het budget is over de afgelopen jaren opgelopen tot 213 miljoen euro.

Het duurt nog wel even voordat het project opgeleverd wordt. Verwacht wordt dat het project rond 2023 of 2024 afgerond is. ‘Jammer dat het pas klaar is als ik al af ben gestudeerd’, lacht Camps. Tot die tijd zullen de studenten tussen Limburg en Nijmegen genoegen moeten nemen met de huidige situatie en dus af en toe een halfuur stilstaan op een driezitsbank in een Arriva-dieseltrein. 

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen