Home NieuwsRadboud Universiteit Aanleg extra rotonde moet bijdragen aan veiligere campus

Aanleg extra rotonde moet bijdragen aan veiligere campus

door Redactie

De aangepassing van de kruising tussen de Heyendaalseweg en de Houtlaan is onderdeel van het plan om de bereikbaarheid en veiligheid op en rondom de campus te verbeteren. Gemeente Nijmegen onderzoekt samen met projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal de mogelijkheden.

Tekst: Myrte Nowee

Het groeiende aantal studenten aan de Radboud Universiteit (RU) en de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) heeft samen met de uitbreiding van het Radboudumc ervoor gezorgd dat de infrastructuur rondom de campus inmiddels ontoereikend is geworden. Om de drukte tijdens de spits te beperken zijn daarom het afgelopen academisch jaar de aanvangstijden voor de HAN en de RU verschoven. Ondanks dat dit de piek rond de spits al heeft afgezwakt, zullen er meer maatregelen nodig zijn om de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid van de campus te verbeteren.

Om te onderzoeken waar de knelpunten zich bevinden en hoe deze verbeterd kunnen worden, is begin dit collegejaar projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal opgericht. ‘We merken dat we aan de grenzen van de infrastructuur zitten’, legt Carlo Buise, die namens de RU deelneemt aan de projectgroep, uit. ‘Daarom moeten we kijken hoe we dit toekomstbestendig kunnen maken.’

Een van de maatregelen die wordt uitgewerkt, is het plaatsen van een rotonde bij de kruising van de Heyendaalseweg en de Houtlaan. Ook de situatie rond de HAN wordt bekeken aangezien het verkeer daar vaak stroef loopt richting de parkeergarage. Voordat hier concrete maatregelen genomen worden, worden eerst alle opties en eventuele gevolgen onderzocht. ‘Je wil geen problemen verschuiven’, vertelt Buise. ‘We proberen met de inzichten en informatie van nu te bekijken of onze plannen niet later op andere plekken weer problemen geven.’

Naast bereikbaarheid en veiligheid, speelt ook duurzaamheid een belangrijke rol in de plannen voor de infrastructuur rondom de campus. Met het oog hierop zal de nadruk liggen op de energiezuinige vervoerders: de wandelaars, fietsers, e-bikes en het openbaar vervoer. Buise legt uit dat de auto niet helemaal uit de campus wordt geweerd. ‘Er blijven doelgroepen die afhankelijk zijn van een auto. Bovendien zullen elektrische auto’s bijdragen aan verduurzaming.’ Ook de toekomstplannen van het Radboudumc worden meegenomen in de overwegingen rondom de vernieuwde infrastructuur. ‘Het ziekenhuis wordt nu verbouwd en over een jaar of vier verbouwen worden veel gebouwen aan de westkant van het ziekenhuis gesloopt. Dat geeft een kans om daar de verkeerssituatie te veranderen, bijvoorbeeld voor fietsers of voetgangers. Dit duurt nog even maar we houden er wel rekening mee.’

De verwachting is dat er eind dit jaar een plan ligt waarin staat welke maatregelen er genomen gaan worden. De volledige aanpassing van de infrastructuur rond de Nijmeegse campus zal nog een aantal jaren duren.

 

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie achter