Deze maand is het een half jaar geleden dat Brightspace geïntroduceerd werd op de Nijmeegse campus. ANS sprak met ICT-programmamanager Jos in den Bosch en met studenten op de campus over de opvallend soepele overgang van het weinig geliefde Blackboard naar Brightspace.
Aanjager van de overgang is ‘Mr. Brightspace’ Jos in den Bosch. Als ICT-programmamanager merkte hij dat er onder docenten en studenten veel ontevredenheid heerste over Blackboard. In den Bosch: ‘Het grootste probleem bij Blackboard was vooral de overzichtelijkheid. Docenten klaagden niet te weten waar ze op moesten klikken. Studenten zeiden vaak dat elke docent Blackboard op een andere manier indeelde.’ Ook vonden zowel docenten als studenten dat het programma er verouderd uitzag, vertelt In den Bosch. Niet gek: Blackboard is eind jaren ’90 ontwikkeld en heeft daarna nooit grote updates gehad.
Veel studenten op de campus herinneren zich de tijd die ze kwijt waren aan het zoeken in het programma. ‘Met Blackboard was je altijd naar de juiste cursus aan het zoeken’, vertelt masterstudent Gita Huijgen terwijl ze in de Coffee Corner van de UB zit te leren. ‘Bij Brightspace zet elke docent er een plaatje bij, dat is veel makkelijker.’ Ook Sarah Freeke, een eerstejaars Psychologiestudent die nooit met Blackboard heeft gewerkt, waardeert de gebruiksvriendelijkheid van Brightspace. ‘Ik vind het erg overzichtelijk en het ziet er mooi uit.’
Slapeloze nachten
In 2015 besloot de Radboud Universiteit een aanbesteding uit te schrijven voor een nieuw leersysteem. Drie bedrijven dienden een aanbod in, waaronder wederom Blackboard. Dat programma eindigde op de laatste plaats. Een andere kandidaat, Canvas, voldeed niet aan alle eisen en dus kwam Brightspace als beste uit de bus. ‘In de aanbesteding hechtten we naast alle technische dingen de meeste waarde aan gebruikersvriendelijkheid, omdat dat de grootste klacht was bij Blackboard. Bij het testen vonden studenten en docenten Brightspace duidelijk het fijnste werken’, zegt In den Bosch.
Voor de afdeling van de ICT-programmamanager brak toen een stressvolle periode aan om de overgang van het ene naar het andere systeem voor elkaar te krijgen. ‘We hebben toen heel veel werk moeten verzetten’, vertelt hij. Op 3 september, de eerste dag van dit collegejaar en de eerste dag dat Brightspace de lucht inging, bereikte zijn werk een climax. ‘De nacht ervoor heb ik erg slecht geslapen. Op de dag zelf was ik heel erg zenuwachtig’, herinnert de ICT-manager zich die bewuste zomerdag. ‘Uiteindelijk viel het enorm mee. Achteraf vind ik het nog steeds verbazingwekkend hoe soepel het op de dag zelf is gegaan. Op een gegeven moment vroeg ik me zelfs af of iedereen nog met Blackboard werkte omdat we zo weinig hoorden. Een supergoed teken.’
Complimenten
In de periode na de introductie kreeg In den Bosch veel complimenten over het nieuwe programma. ‘Er kwamen zoveel reacties van mensen die blij waren van Blackboard af te zijn en Brightspace waardeerden.’ Voor sommige studenten was het nieuwe programma wel even wennen. Chiel, een studiegenootje van Huijgen, baalde in eerste instantie van de overgang. ‘Toen Brightspace net was ingevoerd, vond ik het echt heel kut’, zegt hij, ‘maar nu vind ik het wel een stuk beter. Ik heb alleen soms het gevoel heel erg te moeten zoeken naar waar iets staat.’ Huijgen voegt toe dat het misschien komt door de manier waarop docenten op Brightspace werken. ‘Ik denk wel dat sommige docenten hun draai er nog in moeten vinden. Het is voor mij soms een beetje zoeken waar docenten een bepaald bestand hebben neergezet.’
Leonie Lonk en Gwendelyn Hermans, twee eerstejaars Psychologiestudenten die in het Spinozagebouw zitten te werken, zijn ook blij met het programma. ‘Aan het begin was het even wennen, maar nu is het wel prima.’ Wel hebben ze een hele specifieke klacht over Brightspace. ‘Wat ik het meest verwarrend vind is dat bij een vak een specifiek cijfertje erbij staat. Dat zijn waarschijnlijk meldingen, maar ik kan die meldingen niet vinden’, zegt Lonk.
‘Van individuele studenten krijgen we weleens wat kritiek te horen, maar er is niet echt een grote lijn in te trekken’, reageert In den Bosch als hem gevraagd wordt naar de opmerkingen van studenten. ‘Met 25.000 gebruikers kan je natuurlijk ook nooit iedereen tevreden stellen. Maar over elke functie is nagedacht´, benadrukt de ICT-programmamanager. Wel geeft hij aan dat zijn afdeling volgend jaar gaat proberen docenten op dezelfde manier in Brightspace te laten werken. ‘Dat was oorspronkelijk al het idee, maar daar kwamen we door tijdsgebrek niet aan toe. Komend jaar gaan we proberen Brightspace er zo uniform mogelijk uit te laten zien.’