Home NieuwsRadboud Universiteit Hoe is het gesteld met het Engels van docenten op de RU?

Hoe is het gesteld met het Engels van docenten op de RU?

door Redactie

Vanochtend vond er een rondetafelgesprek plaats in de Tweede Kamer over het gebruik van Engels in het hoger onderwijs. Het hoger onderwijs is aan het verengelsen, terwijl het Engels van veel docenten belabberd is. Hoe is het eigenlijk gesteld met het Engels van de docenten op de Radboud Universiteit (RU) en hoe zou dit kunnen worden verbeterd?

Engelse vaardigheid blijft achter 
Stefan Wirken, voorzitter van het Landelijk Studenten Vakbond, stelde tijdens het rondetafelgesprek dat het niveau van het Engels van docenten in het hoger onderwijs niet mee is gegroeid met het aantal opleidingen. Op dit moment overweegt de Universiteit Utrecht om alle masters in het Engels te geven en op de universiteit van Wageningen is dit al het geval. Volgens enkele aanwezige docenten zou de nadruk op het spreken van het Engels daarnaast nadelig werken voor de beheersing van de Nederlandse taal bij hoger opgeleiden.

Confidential 
Ook op de RU worden steeds meer opleidingen volledig in het Engels gegeven. Veel kan Monique van Vegchel, voorzitter van de Universitaire Studentenraad (USR), niet zeggen over de kwaliteit van het Engels van docenten op de RU: ‘We weten dankzij de Nationale Studenten Enquête (NSE) dat het Engels van de docenten op Nederlandse universiteiten als slecht wordt beoordeeld. Of het op de RU hiermee slechter of beter gesteld is dan bij andere universiteiten mag ik niet zeggen, omdat de resultaten van de NSE vertrouwelijk zijn.’

No
Eind oktober werd bekend dat er volgend jaar op de RU zes nieuwe Engelstalige bachelorstudies bijkomen. Is dit dan wel verstandig? Van Vegchel: ‘Voor zover we hebben gehoord zijn er geen problemen met het feit dat er zes nieuwe studies bijkomen. Tijdens de afgelopen Gezamenlijke Vergadering heeft de USR aan het College van Bestuur (CvB) gevraagd of er moet worden ingezet op Engelstalige bachelors als de kwaliteit van de opleidingen hieronder lijden. Het CvB antwoorde daar gelukkig met “nee” op.’

Even die button omzetten
Het is volgens Van Vegchel niet alleen de taak van de Opleidingscommissie (OLC) om de kwaliteit van het Engels van de opleidingen te controleren, zoals het CvB stelt. ‘Het controleren van de Engelse vaardigheden bij Engelse opleidingen ligt bij de OLC’s, maar wij vinden dat er meer druk vanuit het CvB zelf op de docenten in het algemeen moet komen te staan wat betreft de eisen die gesteld moeten worden aan docenten. Daarover is het CvB nog terughoudend. Bij de Basiskwalificatie Onderwijs zou bijvoorbeeld meer aandacht kunnen worden besteed aan Engelse taalvaardigheid. Ik denk dat bij studenten en docenten een knop om moet. Het is nu nog niet vanzelfsprekend dat curricula in het Engels zijn.’   

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie achter