Het Huygensgebouw krijgt geen extra vijfde vleugel aan de zuidkant van het gebouw. Dat heeft het College van Bestuur (CvB) bepaald. Een vijfde vleugel zoals in de originele bouwplannen zijn opgenomen zou zorgen voor een overschot aan ruimte.
Te grote vleugel
Algelopen maart vertelde Stan Gielen, decaan van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI) tegen Vox dat een nieuwe vleugel een overschot aan ruimte van tweeduizend vierkante meter zou opleveren. De kosten die hier naar het onderhoud van de overtollige ruimte zouden gaan zou niet kunnen worden besteed aan onderwijs en onderzoek. Terwijl Gielen dit stelde, had het CvB nog geen definitief besluit genomen over de eventuele verbouwing van het Huygensgebouw.
Afgelopen weken heeft het College een beslissing genomen over de toekomst van het Huygensgebouw, door de geplande vijfde vleugel niet te realiseren. Het CvB vond, net als Gielen al eerder stelde, dat te veel vierkante meter leeg kwam te staan. Dat betekent niet dat het Huygensgebouw helemaal niet wordt uitgebreid. De FWNI stelt zelf een ‘beperkte uitbreiding’ van 2500 vierkante meter voor. Uit vier voorstellen is er uiteindelijk door het CvB gekozen om de optie te realiseren, waarbij aan zowel de noord- als de zuidkant een stuk wordt bijgebouwd. Met dit voorstel hoeft niet eerst het Linneausgebouw te worden gesloopt, waardoor de uitbreiding sneller te realiseren is. Ook blijft in de toekomst de optie voor een vijfde Huygensvleugel open.
Alleen in het noorden
Voorlopig heeft het CvB echter besloten dat alleen aan de noordzijde van het Huygensgebouw een stuk aangebouwd zal worden. Dat levert ongeveer 1300 vierkante meter aan extra ruimte voor kantoren op. Als een van de redenen voor alleen de uitbreiding aan de noordkant van het Huygens, geeft het CvB dat het nog niet weet of het Linneausgebouw moet worden gesloopt. Daarnaast zou een eventuele sloop van het uit beton opgetrokken gebouw tot veel overlast leiden bij het nieuwe stuk aan de zuidkant van het Huygensgebouw, als dit nieuwe gedeelte wel zou worden gerealiseerd. Ook worden financiële risico’s beperkt, omdat de enkele uitbreiding aan de noordzijde de helft goedkoper is dan het oorspronkelijke voorstel.