Home NieuwsRadboud Universiteit Kwartiertje eerder opstaan loont

Kwartiertje eerder opstaan loont

door Irene Wilde

Aan het begin van dit collegejaar heeft de Radboud Universiteit (RU) haar collegetijden met een kwartier vervroegd om de grote drukte in de spits te verminderen. De resultaten na een half jaar laten zien dat het daadwerkelijk werkt.

Officiƫle resultaten
Eerder werd al bekend dat de Tweede Kamer positief was over de ontwikkelingen om de collegetijden van de RU en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) op elkaar af te stemmen. Doordat de RU haar colleges nu begint om 8.30 en de HAN om 9.00, werd de drukte in het openbaar vervoer verminderd. De eerste officiƫle resultaten van de proef laten zien dat het inderdaad werkt. Zo is het aantal treinreizigers om 8.15 afgenomen met 22 procent en is het aantal reizigers op het drukste moment in de bus met tien procent afgenomen. Ook op de Heyendaalseweg is het minder druk en loopt het verkeer beter door.

Je moet het maar durven
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven, gaat naar aanleiding van de Nijmeegse proef graag in gesprek met andere regio’s. ‘De vraag naar het openbaar vervoer groeit in rap tempo. Om ervoor te zorgen dat het OV zoveel mogelijk reizigers kan blijven bedienen moeten we alle zeilen bijzetten. Een deel van de oplossing zit in het beter spreiden van reizigers.’ Volgens Van Veldhoven is de RU hierin een voorbeeld voor andere onderwijsinstellingen. ‘Studenten vragen vroeger op te staan, je moet het maar durven. Je ziet wel gelijk dat het werkt als niet iedereen tegelijk de bus of trein in stapt. Ik hoop dat velen dit geslaagde voorbeeld gaan volgen.’

Duurzaam bereikbare campus
De aangepaste collegetijden was een initiatief van de projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal, waarin verschillende onderwijsinstellingen, vervoersorganisaties en overheidsinstellingen zijn vertegenwoordigd. Naast de vervroegde collegetijden is de projectgroep bezig met andere mogelijkheden om de campus verder de verduurzamen. Zo wordt er bekeken of er een centraal afleveringspunt kan komen voor goederen van buitenaf, waarna de goederen met elektrische vervoersmiddelen verspreid kunnen worden. Ook zal in de loop van 2019 een pilot starten met deelauto’s en -fietsen. Deze zijn bedoeld voor medewerkers die vanuit het station naar de campus willen reizen.

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie achter