Eieren en een vogeltje op de sociale media van de Radboud Universiteit (RU) zorgden de afgelopen week voor flink wat verwarring. Het leek alsof de afdeling communicatie ze zag vliegen, maar het blijkt om de geboorte van een nieuw Radboud-icoon te gaan. Volgens de RU zullen studenten het vogeltje vaker gaan zien.
De afgelopen week doken er op diverse plaatsen op de campus vogelnesten op met daarin een ei dat gestolen leek te zijn uit de Vogel Rok. De RU begeleide foto’s van deze nesten met mysterieuze teksten, zoals ‘Someone is eager to get out‘ en ‘A big plus being a bird: you never have to visit a dentist!‘. Wie de kluts al kwijt was van deze berichten, raakte bij de onthulling via een filmpje op Facebook en Instagram al helemaal van de leg. Een rood vogeltje barst uit zijn ei, waarna Robin, ‘de nieuwste telg van de Radboudfamilie’, wordt verwelkomd. In de reacties gaat het vooral over de vraag waar dit in hemelsnaam op sloeg.
‘Ik zag al bij de reacties dat het misschien iets verduidelijkt moet worden’, vertelt Heleen Seevinck, redacteur van de dienst Marketing en Communicatie. ‘Als icoon van de RU hebben we een vogeltje laten ontwerpen, Robin. Veel universiteiten hadden al een logo en wij wilden iets creëren waar we ons ook mee kunnen identificeren.’ Sommige universiteiten gebruiken een uil als logo, maar dat is volgens Seevinck te voor de hand liggend. ‘Op de campus vliegen veel roodborstjes rond, waardoor we uiteindelijk voor dat icoon hebben gekozen. Robin betekent ook roodborstje in het Engels.’
Aanvankelijk wordt Robin vooral gebruikt op sociale media. Verder zijn er nog geen concrete plannen met het roodborstje. ‘Het zou wel leuk zijn als Robin wat meer zichtbaar is op de campus, want we vinden het echt een leuk vogeltje’, zegt Seevinck. ‘Zo dachten we bijvoorbeeld de vogel met een studieboek te kunnen gebruiken met het uitrollen van Brightspace.’ Studenten zijn volgens Seevick altijd welkom om ideeën over Robin te delen.