Home Artikelen RU-studenten vervangen middelbare schooldocenten in quarantaine

RU-studenten vervangen middelbare schooldocenten in quarantaine

door Sofie Bongers

De herstart van het fysieke onderwijs op middelbare scholen na de eerste lockdown bracht veel chaotische toestanden met zich mee. Docenten worden bij klachten geacht om thuis te blijven, terwijl de leerlingen nog steeds onderwijs moeten volgen. De organisatie studentvoordocent kwam met een oplossing door studenten in te zetten bij lesuitval.


De taken van deze studenten zijn erg verschillend en betreffen surveilleren, het organiseren van technische zaken en zelfs voor de klas staan om te doceren. Robin Gregoor, bachelorstudent Wiskunde aan de Radboud Universiteit (RU), werkt op het Dominicus College. ‘Je hebt eigenlijk een vliegende-keep-functie: je wordt ingezet waar je nodig bent.’ De student legt uit dat de docenten vaak nog les kunnen geven via een livestream, maar dat er iemand orde in de klas moet houden. ‘De docent moet thuisblijven zodra hij of zij een loopneus of een hoestje heeft, maar de les moet dan wel door kunnen gaan. Met name in de onderbouw is het belangrijk dat er iemand is die voor politieagent kan spelen.’ Elke dag kan er iets anders van de studenten worden verwacht. ‘Het is zo belangrijk dat die lessen doorgaan, anders blijft er een achterstand. Je doet echt iets nuttigs’, vertelt Gregoor.

Ook Iris van Tilburg, kortgeleden afgestudeerd aan de RU en werkzaam voor studentvoordocent, beaamt dit: ‘Enerzijds weet ik wel dat ik daar gewoon iedere dag van kwart over acht tot half 4 ben, anderzijds wordt er iedere dag iets anders van je verwacht.’ Door de coronacrisis was het voor Van Tilburg lastig om een baan te vinden in haar werkveld. Ze werkt nu al ruim een maand fulltime op het Mondial College. ‘De positie waarin je je in deze functie bevindt is heel anders dan bij een reguliere docent. Er wordt niet van mij gevraagd om een basis te hebben in alle vakken. Het is vooral de bedoeling dat de leerlingen zoveel mogelijk voor zichzelf kunnen werken. Ik ben er vooral om die instructies te geven.’ Er is hierdoor minder interactie aanwezig is ten opzichte van de reguliere lessen. ‘Omdat je de meeste klassen niet kent, sta je eigenlijk al een streepje achter, waardoor het in sommige klassen wat lastiger is om orde te houden. Een klas heb ik nu al vaker gehad, waardoor ik hun namen leer kennen. Ik merk dat ik hierdoor veel meer gezag heb in die klas.’

Voor de leeuwen

Gregoor herkent deze uitdaging: ‘Je wordt best wel voor de leeuwen gegooid. De eerste keer dat ik voor de klas stond, had ik totaal niet in de gaten wat de bedoeling was. Door te sparren met collega’s die wel allemaal opgeleide docenten zijn, kreeg ik al vrij snel een goed beeld over hoe ik een klas het beste op orde kon houden. Ik kan ook wel zeggen dat ik in de tussentijd aardig goed kan omgaan met rusteloze klassen.’

Ondanks de massa’s leerlingen waartussen de studentdocenten zich begeven op hun scholen, hebben ze niet het idee dat ze een gevaar lopen. Gregoor benadrukt dat het op zijn school erg goed georganiseerd is wat betreft de coronamaatregelen. ‘Ik heb niet het idee dat ik extra groot risico oploop.’ Van Tilburg sluit zich hierbij aan: ‘Ik heb juist het idee dat de leerlingen zich heel bewust zijn van de regels.’

Onderwijskriebels

Voor de studenten geeft deze coronaoplossing inspiratie om meer het onderwijs in te duiken. Zo heeft Van Tilburg een module gevolgd voor een tweedegraads lesbevoegdheid in filosofie, waarna ze niet zo zeker was of ze verder het onderwijs in wilde. ‘Deze baan leverde voor mij een heel toegankelijke manier om wat meer te proeven van het onderwijs. Ik mag nu zelfs op deze school een uur filosofieles geven’, zegt ze enthousiast. Gregoor sluit zich aan bij dit verhaal: ‘Ik krijg nu een vollediger beeld van wat onderwijs inhoudt. Het begint bij mij wel meer te kriebelen om zelf voor de klas te gaan staan.’

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie achter