Home NieuwsRadboud Universiteit RU trapt academisch jaar af met opvallend reclamefilmpje

RU trapt academisch jaar af met opvallend reclamefilmpje

door Redactie

Maandagmiddag vertoonde de Radboud Universiteit (RU) tijdens de opening van het academisch jaar een bijzondere commercial. Deze is onderdeel van een nieuwe reclamecampagne vanuit de RU, en zal aankomende weken in landelijke bioscopen in  universiteitssteden worden vertoond. Centraal staat de slogan ‘je bent nodig’.

Tekst: Julia Meilink

Het reclamespotje vertoont een video van de aarde, gezien vanuit het heelal. Aanvankelijk ziet de video er weinig onheilspellend uit en klinken er optimistische radiofragmenten uit de jaren vijftig. Langzamerhand wordt het beeld dat men van de aarde krijgt echter steeds duisterder: onze planeet barst van de lichtvervuiling, verandert in één grote woestijn en we zien zelfs het Verenigd Koninkrijk  afdrijven van de rest van Europa. Gepaard met de slogan op het einde, gaat de stem van de jonge klimaatactiviste Greta Thunberg. We horen haar spreken over de nadelige gevolgen van klimaatverandering voor de volgende generaties.

Alhoewel het afdrijven van het Verenigd Koninkrijk – een knipoog naar de Brexit – volgens opdrachtgevers Lida Derks (hoofd Corporate Communicatie) en Pim van Zanen (directeur Dienst Marketing en Communicatie) met een korrel zout opgevat moet worden, moet de thematiek wel degelijk serieus  worden geworden. De makers geven aan dat ze bewust voor de duistere insteek van het reclamefilmpje zijn gegaan: ‘Dit is geen poldermodel video, dit is een keuze’, vertellen ze stellig.

Serieuze boodschap
Desalniettemin is het filmpje niet in de eerste plaats bedoeld als ideologisch statement, maar als reclamecampagne voor het vullen van de grote hoeveelheden open vacatures aan de RU: ‘je bent nodig’, in de zin dat werknemers van de RU nodig zijn. Secundair komt de idealistische betekenis van de slogan: de RU is als onderzoeksinstituut cruciaal voor het bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke problemen. ‘Als universiteit schrijven we natuurlijk niet voor wat men precies moet doen, maar we dragen wel een steentje bij aan oplossingen middels onderzoek. Daarnaast beantwoordt de universiteit niet alleen vragen, maar stelt zij die ook,’ vertelt Martijn Gerritsen, woordvoerder van de RU. ‘De universiteit en haar werknemers zijn daarom hard nodig.’

De reclamecampagne zal van begin september tot en met december duren. Aanvankelijk wordt het vertoonde reclamespotje van circa. twee minuten in bioscopen in universiteitssteden vertoond, daarnaast zal er uitgebreider campagne worden gevoerd middels reclame in onder andere  De Volkskrant en het NRC Handelsblad, maar ook op banners op bijvoorbeeld treinstations.

                                                                                                            

Bekijk de video hier: https://youtu.be/0GD4WOg0rBk                             

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen