Home NieuwsRadboud Universiteit RU vervolgt ‘Je bent nodig’-campagne

RU vervolgt ‘Je bent nodig’-campagne

door Redactie

Afgelopen week kondigde de Radboud Universiteit (RU) aan verder te gaan met de ‘Je bent nodig’-campagne. Deze zal niet nationaal geprofileerd worden als de campagne van het afgelopen jaar, maar vooral worden vertoond bij voorlichtingen en presentaties.

Tekst: Julia Meilink

De aanvankelijke campagne werd gelanceerd tijdens de opening van het academisch jaar 2019-2020. Deze had als primaire doel het aantrekken van werknemers, waarbij er volgens directeur Dienst Marketing en Communicatie, Pim van Zanen, twee fases in de campagne konden worden onderscheiden. ‘In de eerste fase hebben we laten zien hoe de wereld er momenteel voor staat.’ Uit de ‘je bent nodig’-video die werd getoond, bleek dat die staat niet zo positief was: de aarde warmt in rap tempo op en een stem noemt dat er straks ‘meer plastic dan vissen in de zee zit’. Van Zanen vervolgt: ‘In de tweede fase lieten we zien wat wij daaraan doen, waarbij we gelijk de kans hebben aangegrepen om de universiteit meer te positioneren en zichtbaar te maken.’

De nieuwe video
Momenteel zit de RU dus in tweede fase van de campagne, waarbij onderzoeksonderwerpen van de RU worden getoond via met name sociale media. Thema’s die zoal voorbij komen, zijn het bijenprobleem, ethische kwesties met betrekking tot de zelfrijdende auto en het docententekort. De campagne eindigt eind december 2019.

‘Wegens het succes van de oorspronkelijke campagne hebben we nu besloten om de campagne door te zetten’, aldus van Zanen. ‘Deze zal hoogstwaarschijnlijk in januari worden gelanceerd en in de vorm van een filmpje zijn. Daarin gaan we de verschillende thema’s terug laten komen.’ Volgens de directeur Communicatie wordt het een soort trailer waarin de RU laat zien op wat voor vlakken ze onderzoek doet. Hoewel hij stelt dat de oorspronkelijke video goed is ontvangen, circuleren er verschillende meningen over de opzet van de campagne en hoe deze zou moeten worden vormgegeven: ‘In januari gaan we de campagne goed evalueren. We houden zowel kwalitatief bij – wat mensen ervan vinden – als hoeveel mensen naar de pagina komen.’ Op dat niveau zou niet iedereen met inspraak op een lijn zitten: ‘Ik hoop dat men inziet dat  we structureel meer in zichtbaarheid moeten investeren.’

Van conceptueel naar concreet
Dat de vorige campagne nogal conceptueel was, erkent Van Zanen: ‘Het toekomstbeeld van een stervende aarde was natuurlijk best gewaagd, in fase twee laten we al concreter zien wat de RU doet, wat in de toekomstige campagne verder wordt verwerkt.’ Hij licht verder toe waarom de RU heeft gekozen voor dezelfde thematiek in de toekomstige campagne: ‘Het is een een mooie manier is om bij voorlichtingen en presentaties van wetenschappers de strategie tot leven te brengen.’ De promotie zal beduidend kleinschaliger zijn. Naar gelang actuele onderzoeken kunnen er eventuele updates worden gemaakt.

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen