De invoering van het nieuwe systeem achter RUQuest is niet zonder slag of stoot gegaan. Over de nieuwe catalogus zijn ondertussen een aantal klachten binnen gekomen bij de Universiteitsbibliotheek (UB).
Afgelopen december stapte de UB over op een internationale cloud. Dit betekende dat Picarta en de Nijmeegse Catalogus, wat de oude zoeksystemen van de Radboud Universiteit (RU) waren, opgenomen zijn in RUQuest. Afgelopen donderdag meldde Vox dat er verschillende klachten zijn gekomen over de nieuwe catalogus. Natalia Grygierczyk, directeur van de UB, erkent dat het systeem nog kampt met een aantal fouten, maar dat er hard word gewerkt aan oplossingen. ‘Het is best raar dat dit zo is opgeklopt, blijkbaar was het nodig’, merkt Grygierczyk op.
Vernieuwing noodzakelijk
Een aantal jaar geleden besloten alle Nederlandse universiteiten over te stappen op een nieuwe, internationale structuur waar één groot netwerk aan catalogi werd gecreëerd. De RU was een van de laatste universiteiten die de systeemverandering doorvoerde. Het nieuwe RUQuest werkt volgens Grygierczyk efficiënter, omdat je meerdere bibliotheken tegelijk kan doorzoeken. Daarbij komt dat veel documenten makkelijker zijn te vinden via Google. ‘Het oude systeem was al lang aan vervanging toe, dat stond op het punt van omvallen’, erkent ze. ‘Daarom zijn we uiteindelijk ook overgestapt op dit nieuwe, grote systeem.’
Nostalgie
Bij de invoering in januari waren er aanvankelijk veel vragen van medewerkers en studenten over inloggegevens en het moeilijk terugvinden van bepaalde boeken of bronnen. ‘Er komen inderdaad, overigens terechte, klachten binnen dat een publicatie onvindbaar is, waarvan men zeker is dat die bestaat. Dan blijkt in het systeem dat er een foutje staat, maar dat wordt dan direct aangepast’, legt Grygierczyk uit. Volgens haar is het vooral een gewenningsprobleem. ‘Mensen zijn de oude catalogus gewend en willen die graag terug, maar bij een nieuw systeem hoort ook een nieuwe manier van zoeken.’ Een ander groot probleem dat nog niet is opgelost betreft beschrijvingen bij de bijzondere collecties. ‘Daar wordt in landelijk veband aan een oplossing gewerkt.’ vertelt Grygierczyk.
Workshops voor iedereen
Om de studenten en medewerkers wegwijs te maken in RUQuest worden er verschillende workshops georganiseerd. Vox berichtte eerder dat deze workshops enkel waren gegeven aan studenten en medewerkers van de Faculteit der Natuurwetenschappen. ‘Dat klopt niet, iedere faculteit krijgt workshops en instructies’, stelt Grygierczyk. ‘We hebben ook een online-instructie module (Libguides), die heel goed wordt gebruikt. Ook kunnen studenten en medewerkers gewoon terecht met hun vragen bij de dienst Ask Your Librarian. Daarnaast kunnen ze zich individueel of in groepen inschrijven voor een workshop.’ Er zijn dus genoeg opties om te leren werken met het nieuwe systeem. Mochten studenten nieuwe problemen ontdekken, dan hoopt Grygierczyk dat deze snel worden gemeld. ‘We werken hard om alle kinderziektes en foutjes uit RUQuest te halen.’
Grygierczyk heeft zelf geen idee waarom Vox al zo vroeg in het proces beweert dat het nieuwe systeem heel slecht werkt. ‘Laten we het maar houden op journalistieke kwaliteit’, voegt ze nog gekscherend toe.