Home Artikelen Samenwerking RU en HAN post-coronaonderwijs

Samenwerking RU en HAN post-coronaonderwijs

door Jochem Bodewes

De Radboud Universiteit (RU) en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) gaan zich gezamenlijk bezinnen over het onderwijs na coronatijd tijdens de Onderwijsdagen 2021. Docenten en medewerkers bespreken tijdens die dagen onder andere hoe online onderwijs ook na de coronacrisis nog van pas komt.


Tijdens de vier Onderwijsdagen die van 15 tot en met 18 maart plaatsvinden, zijn er tal van online workshops, lezingen en andere activiteiten plaats die docenten moeten inspireren over de vormgeving van hun onderwijs. Ook studentenassessoren krijgen hierbij de kans om docenten in workshops te vertellen over waar zij belang aan hechten in het onderwijs. Zowel de HAN als de RU organiseren deze verschillende activiteiten en het is daarmee een van de eerste keren dat de kennis van de hogeschool ook op de universiteit wordt ingezet. ‘We kunnen veel van ze leren’, legt Chamin Panapala, RU-communicatiemedewerker bij Team Education & Support, uit. ‘De hogeschool doet bijvoorbeeld veel onderzoek naar leervormen en onderwijs.’ Andersom biedt de universiteit volgens hem toegang aan de HAN tot een heel nieuw netwerk. Zo wil de RU wederzijds profiteren tijdens de Onderwijsdagen, al hoopt Panapala dat deze samenwerking ook een opmaat is voor de toekomst: ‘We hopen dat dit een startsein is om meer met de HAN uit te wisselen.’

Online, ook na corona?

Tijdens de Onderwijsdagen, zal het onderwijs dat na de pandemie plaatsvindt uitgebreid worden besproken. Hoewel er grote behoefte is om juist weer fysieke onderwijsactiviteit te hebben, valt het op dat veel activiteiten zich desondanks richten op online onderwijs. Zo zijn er workshops over blended learning en het gebruik van Zoom features. ‘We blijven een campusuniversiteit maar voor sommige onderwijsactiviteiten zijn online mogelijkheden erg geschikt’, licht Panapala toe. ‘Dat kan bijvoorbeeld gaan om een online uitwisseling waardoor je ondanks de reisafstand je aan een andere universiteit een collegereeks kan volgen.’ Ook het nut van fysieke hoorcolleges wordt op de proef gesteld tijdens de onderwijsdagen: ‘Door dat online te doen, kan je de ruimte voor contacturen overlaten voor interactie.’, licht Panapala toe.

Ervaringen verzamelen

Tijdens de onderwijsdagen worden de mogelijkheden voor zulk onderwijs voor tijdens, maar ook na het coronatijdperk, besproken in de workshops. Een concrete uitkomst hoeft er direct na de Onderwijsdagen nog niet te zijn. ‘Ze zijn geslaagd als we docenten bereiken en ze worden geïnspireerd om na te denken over de vormgeving van hun onderwijs’, legt Panapala uit. ‘Daarnaast willen we ervaringen verzamelen om zo de lessen die in coronatijd worden getrokken te bundelen.’

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie achter