De wachttijden bij de studentenpsychologen van de Radboud Universiteit (RU) zijn verdubbeld. Studenten moeten zes weken wachten voordat ze voor een intakegesprek worden uitgenodigd. Het stijgende aantal aanmeldingen komt door de winter, groeiende studentenaantallen en toenemende druk op studenten.
De studentenpsychologen van de RU krijgen op dit moment wekelijks veertig tot zestig nieuwe aanmeldingen van studenten met klachten die invloed hebben op hun studie. Dit zijn meer aanmeldingen dan in andere periodes van het jaar, waardoor de wachttijd langer is dan gebruikelijk. Normaal gesproken worden studenten binnen drie weken voor een gesprek uitgenodigd, maar nu geldt een periode van zes weken. Janneke Hermans, Hoofd Student Support, noemt het stijgende aantal aanmeldingen typisch voor deze tijd van het jaar. Ze legt uit: ‘Nieuwe studenten zijn inmiddels geland en komen erachter dat het niet goed gaat of dat de studie moeilijker is dan ze hadden verwacht. Daarnaast is de winterperiode moeilijk voor veel mensen.’
Hoewel de winterperiode meespeelt in het stijgende aantal aanmeldingen ziet Hermans ook een algemene groei van aanmeldingen in de afgelopen jaren. ‘Studenten staan onder druk en het aantal studenten met mentale klachten neemt daardoor toe’, zegt het Hoofd Student Support. ‘Studenten krijgen in toenemende mate te maken met studiedruk en financiële druk, en ook de nasleep van corona speelt mee’, vervolgt ze. Daarnaast zorgt het groeiende aantal studenten op de RU voor meer aanmeldingen. De universiteit heeft sinds kort twee extra studentenpsychologen om het stijgende aantal aanmeldingen op te vangen. ‘We willen zo de capaciteit te vergroten, maar tegen de piek in de winterperiode kunnen we niet opboksen’, aldus Hermans.
Wachttijdprogramma
Er is geen oplossing bedacht voor het huidige capaciteitsprobleem. Om studenten tijdens de wachttijd toch hulp te bieden wordt door medewerkers van studentenwelzijn nagedacht over een wachttijdprogramma. ‘Het gaat dan bijvoorbeeld om het aanbieden van andere activiteiten in de tussentijd waarmee studenten een verlichting van mentale klachten kunnen ervaren’, zegt Hermans.
Op de website van de RU worden studenten ook opgeroepen om niet te wachten op een intakegesprek wanneer hun klachten urgent zijn. Bij dringende klachten worden studenten doorverwezen naar de huisarts. ‘We kijken sowieso of studenten die zich aanmelden met een probleem bij ons aan het juiste adres zijn’, vertelt Hermans. ‘Zo kunnen we ze zo snel mogelijk naar een andere plek doorverwijzen als we denken dat ze daar beter worden geholpen.’