Home Opinie & AchtergrondAchtergrondJe goed recht Ho ho ho, waar blijft mijn pakketje?

Ho ho ho, waar blijft mijn pakketje?

door Redactie

Van huisjesmelkers tot illegaal downloaden en van stagevergoedingen tot het DUO. Studenten komen het recht overal tegen. Op ANS-Online geeft Rechtswinkel Nijmegen-Oost maandelijks uitleg over juridische zaken waar studenten mee te maken krijgen. Deze keer: rechten bij (niet) bezorgde pakketjes.

Tekst: Marjolein Meijer

De decembermaand is weer aangebroken. Of beter gezegd de maand van pepernoten, chocoladeletters en gourmetten. Plus natuurlijk niet te vergeten: cadeautjes! Tijdens het lootjes trekken zie je dat jij jouw tante op het lootje hebt staan. Ze wil graag pantoffels en een tosti-apparaat. Je hebt het zoals altijd, weer veel te druk en bestelt het tosti-apparaat online. Je ontvangt een track-and-tracecode die aangeeft dat het pakket op donderdag tussen 12 en 18 uur wordt geleverd. Die donderdag wacht je dus braaf de hele middag, maar er wordt niets geleverd. Als je de track-and-tracecode erbij pakt, staat er echter dat het pakket een paar uur geleden op jouw adres is afgeleverd. Wat zijn jouw rechten en plichten als je een pakket bestelt en wie is er verantwoordelijk voor het niet leveren van het pakket?  

Online winkelen
Het komt regelmatig voor dat een consument zijn winkelaankopen op afstand doet. Vroeger gebeurde dit via de telefoon of fax, tegenwoordig natuurlijk vooral via internet. Als een consument iets koopt bij een webwinkel, is hij volledig afhankelijk van alle informatie die de verkoper hem geeft. Omdat de consument de ‘zwakkere’ partij is ten opzichte van de professionele verkoper, zijn er bepaalde wettelijke regels voor verkopers.

De wet bepaalt dat de online-verkoper de consument daarom op een duidelijke en begrijpelijke manier van informatie moet voorzien. Deze informatie bestaat vaak uit de kenmerken van het bestelde product, de prijs, de manier waarop het pakket wordt bezorgd en de betalingsmogelijkheden. Daarnaast moet de verkoper de consument informeren over de mogelijkheid om binnen een zekere bedenktijd van de koop te mogen afzien.  

Bedenktijd en ontbinding van de overeenkomst
Wat houden die bedenktijd en ontbinding dan precies in? De consument kan, zonder reden de overeenkomst binnen maximaal veertien dagen ontbinden. Deze veertien dagen biedt de consument enige bedenktijd om te beslissen of hij het online gekochte product wil houden. De termijn gaat pas in vanaf het moment dat de consument het product daadwerkelijk heeft ontvangen. Wanneer je als consument besluit het bestelde product niet te houden, omdat het bijvoorbeeld niet voldoet aan je verwachtingen, hoef je de verkoper hiervan enkel op de hoogte te brengen en het product terug te sturen. De consument moet wel kunnen aantonen dat hij op tijd en op de juiste manier gebruik heeft gemaakt van zijn ontbindingsbevoegdheid. Dit betekent dat je moet kunnen aantonen dat je de verkoper op tijd op de hoogte hebt gesteld van het afzien van de verkoop.

Pakketje niet geleverd?
Terug naar het voorbeeld: je hebt het pakket voor je tante besteld en wacht op het moment dat het wordt geleverd. Wie is er dan verantwoordelijk voor de aflevering van een pakket? Volgens de wet is de verkoper verantwoordelijk voor het pakket tot het moment dat de consument het pakket heeft ontvangen. Met ‘ontvangen’ wordt bedoeld dat de consument ook daadwerkelijk het pakket in handen heeft gekregen en dus niet enkel op papier bij het adres is afgeleverd. Het is aan de verkoper om te bewijzen dat het pakket daadwerkelijk is afgeleverd.

Wat dan als het pakket volgens de track-and-tracecode wel is afgeleverd, maar je niets hebt ontvangen? De rechter heeft bepaald dat een enkele track-and-tracecode niet voldoende is om aan te tonen dat het tosti-apparaat ook daadwerkelijk bij jou is afgeleverd. Hieruit blijkt namelijk niet dat in het pakket het bestelde tosti-apparaat zit. Het is tenslotte bekend dat er wel eens iets misgaat bij het leveren van pakketten. De verkoper heeft ervoor gekozen om het pakket per post te verzenden en dit komt daarom voor zijn risico. Hij moet dus met meer bewijs komen.

Wat kun je dan nog als consument? Als je het tosti-apparaat toch nog wilt hebben, kun je wachten met betalen tot veertien dagen nadat het pakket bij jou thuis afgeleverd had moeten worden. Als je al wel hebt betaald, kun je eisen dat de verkoper het pakket alsnog aflevert op jouw adres door een zogeheten ‘ingebrekestelling’ te sturen. Dit is een brief waarin je de verkoper vriendelijk verzoekt het pakket binnen een redelijk termijn nogmaals naar je op te sturen. Een andere mogelijk is dat je de overeenkomst ontbindt: de verkoper hoeft het tostiapparaat dan niet meer alsnog te leveren en jij hoeft het niet meer te betalen.  

Samenvattend
Wanneer je een pakket online bestelt, wordt dit een koop op afstand genoemd. Bij de bezorging van een pakket is de verkoper verantwoordelijk voor het pakket tot dat de consument het pakket heeft ontvangen. Hierbij is een enkele track-and-tracecode niet voldoende om aan te tonen dat het pakket is afgeleverd op jouw adres. De verkoper moet met bewijs komen om aan te tonen dat het pakket bij jou is afgeleverd, ook al heb je niets ontvangen.  

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie achter