Home Opinie & AchtergrondInterview Feestje bouwen in de open lucht

Feestje bouwen in de open lucht

door Redactie

Op 19 mei zal in het Openluchttheater De Goffert de derde editie van het GROFF-festival plaatsvinden. Het brein achter dit relatief nieuwe evenement zijn Nijmeegse studenten die op zoek waren naar een nieuw feest voor studenten, georganiseerd door studenten. ANS sprak met de (oud-)voorzitters over het ontstaan van GROFF en de ambities van het nog prille festival.

Tekst: Pim Gerritzen & Tom Plaum

Luttele weken voor de aanvang van de derde editie van het GROFF festival werkt de organisatiecommissie van dit jaar onder aanvoering van voorzitter Joeri Hegger hard om de puntjes op de i te zetten. Hij krijgt daarbij hulp van Florian Dorland en Madelyn Penders, de voorzitters van de afgelopen edities van het studentenfestival. GROFF, waarvan de naam een verbastering is van Goffert, vindt zijn oorsprong bij de leden van twee Nijmeegse disputen: Faunus en Nausikaa. Dorland, de eerste voorzitter van de organisatiecommissie en medeoprichter van GROFF, vertelt hoe het festival is ontstaan. ‘Na het organiseren van een lustrumfeest van Faunus, waar Hegger en ik lid van zijn, gingen verschillende leden op zoek naar een mogelijkheid om een groter feest op poten te zetten. Alleen lukten ons dat niet, maar toen kwamen we de dames van Nausikaa tegen.’ Zij konden zich in het voorstel van de mannen van Faunus vinden. Gezamenlijk staan zij aan aan de wieg van het GROFF festival.

‘We hebben het wel expres buiten de disputen gehouden. Nergens staat dat het vanuit een dispuut komt, want we willen niet de suggestie wekken dat GROFF een dispuutsfeestje is’, vertelt Penders, lid van Nausikaa en de tweede voorzitter van de organisatiecommissie van GROFF. ‘Het festival is bedoeld voor alle studenten in Nijmegen. Nationale en internationale studenten van de Radboud Universiteit en de HAN vormen de groep waar de organisatiecommissie zich op focust. Ons viel op dat er verschillende festivals in Nijmegen zijn, maar nog geen voor alle studenten bij elkaar. Wij wilden een evenement opzetten dat alle studenten samenbrengt.’

‘Wij wilden een evenement opzetten dat alle studenten samenbrengt.’

Ervaren mentor
Bij de organisatie van de eerste editie van GROFF had de commissie moeite om een basis voor het festival neer te leggen. Via via kwamen ze in contact met Doornroosje. ‘Zij waren enthousiast over ons idee. Ze vonden het vet dat studenten een festival wilden neerzetten’, vertelt Dorland enthousiast. ‘Doornroosje heeft ons geholpen aan de locatie van GROFF, het Openluchttheater De Goffert. Het poppodium beheert sinds 2010 het theater, maar wist toendertijd niet goed wat ze met de locatie aan moesten. We konden elkaar op deze wijze een beetje tegemoet komen.’ Echter heeft Doornroosje niet alleen geholpen met het vinden van een locatie. Het poppodium is als partner behulpzaam in het regelen van verschillende zaken, zoals het verkrijgen van de drank. Voor de organisatiecommissie fungeert Doornroosje als een soort mentor. ‘Zij organiseren wekelijks een feest voor weet ik hoeveel mensen. Dus ze hebben veel ervaring en kunnen ons daardoor de nodige tips geven. Het zou bijna stom zijn om dat zo overboord te gooien’, meent Dorland. Hegger sluit zich hierbij aan. ‘Doornroosje heeft ons geholpen bij de ontwikkeling van GROFF en nog steeds denken ze mee. “Hoe kunnen we het jullie makkelijker maken en waar kunnen we jullie mee helpen”. Deze samenwerking willen we graag zo houden.’

GROFF festivalHet kost niks, maar dan heb je ook wat
Om zoveel mogelijk festivalgangers aan te trekken moet GROFF zich onderscheiden van andere festivals. Een ding dat hoog in het vaandel staat is volgens Hegger de betaalbaarheid van het evenement. ‘Wij willen graag toegankelijk blijven voor de student, die nou eenmaal weinig geld heeft. Er zijn genoeg voorbeelden van festivals die klein zijn begonnen en later groot zijn geworden, maar waar een ticket 50 euro kost en je 2,60 moet betalen voor een biertje. Dat willen wij voorkomen door de prijzen laag te houden.’ Wie betaalbaar wil blijven moet keuzes maken. Het resultaat is dat de artiesten die op GROFF optreden niet de grote namen zijn die je op een doorsnee festival verwacht. ‘Als je grotere artiesten wil boeken, moet je meer geld vragen van de bezoekers. Wij willen wel betaalbaar blijven. Daarom proberen wij de artiesten aan te trekken voordat ze groot worden’, zegt Hegger.

(On)bekende artiesten
Door een line-up gevuld met minder bekende artiesten, bestaat de kans dat studenten GROFF niet aantrekkelijk genoeg vinden. Dorland denkt daar anders over. ‘ik denk dat je het niet zo moet zien. De benadering is juist dat het festival zo goedkoop en laagdrempelig is dat je met een groep vrienden op vrijdagavond nog naar een festival kan gaan. Dan ben je voor 30 euro volledig onder de pannen.’ Penders stelt dat de aantrekkelijkheid van het festival vooral persoonlijk is. ‘Namen van artiesten zeggen mij sowieso niet zoveel. We proberen te zorgen voor een vette line-up. Binnen de organisatie zitten er mensen in de evenementenwereld en die hebben dus veel verstand van artiesten die bij ons festival passen. Het is ook een feestje voor iedereen, dus er wordt niet alleen techno of hiphop gedraaid. Iedereen moet een leuk festival hebben.’ Hegger sluit zich hierbij aan. ‘Het is juist de sfeer waarvoor de gasten komen. De artiesten draaien het dak er sowieso vanaf. Dat is gewoon gegarandeerd.’

‘Als mensen eerder weggaan dan hebben wij iets niet goed gedaan.’

Klein maar fijn?
Garanties op succes zijn mooi meegenomen, alleen wanneer is het festival voor de voorzitters zelf een succes? ‘Ik denk dat de bezoekers en de organisatie het gewoon leuk moeten hebben. Als mensen eerder weggaan dan hebben wij iets niet goed gedaan’, zegt Hegger. ‘Ik hoop dat GROFF echt gaat leven en dat het festival een naam gaat worden onder studenten’, voegt Penders toe. In de nabije toekomst komt de organisatie wel voor een dilemma te staan: willen ze GROFF laten groeien tot een groter festival of willen ze de intimiteit en betaalbaarheid ervan behouden? Alhoewel ze te kennen geven dat het festival qua bezoekersaantallen het maximum nog niet heeft bereikt, krijgt de organisatie al wel te kampen met een tekort aan ruimte in het Openluchttheater. Hegger: ‘We kunnen dit jaar qua aankleding nog wel wat groeien. Ik denk echter dat we volgend jaar niet meer attributen kunnen neerzetten, omdat er te weinig ruimte is.’ Een grotere locatie zou hiervoor een oplossing kunnen zijn, maar op dit moment wil de organisatie nog niet weg uit het Goffertpark. ‘Of GROFF het Openluchttheater moet verlaten is gelukkig een keuze voor de komende jaren’, sluit Penders af. ‘De huidige locatie is echt top. Persoonlijk zou ik het niet erg vinden om hier nog eventjes te blijven.’

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen