Jodel is een app, waarmee je anoniem binnen een bereik van 10 kilometer berichten, jodels, naar elkaar stuurt. Wanneer je jodels door andere gebruikers gewaardeerd worden, verdien je karmapunten. De app verovert sinds enkele weken de Nederlandse campussen. Niet alleen in Nederland wint Jodel aan populariteit. Ook in Zweden, Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Spanje, Oostenrijk en zelfs in Uruguay jodelen studenten er lustig op los.
Op dit moment maken 1 miljoen mensen gebruik van de app en dit aantal groeit nog steeds exponentieel als we de Zweedse Martin Broström, een van de medewerkers van Jodel, mogen geloven. Om de nieuwe app te promoten, parkeerde hij kort een jodelbusje op de campus van de Radboud Universiteit. ANS riep de hulp in van de Jodelgemeenschap zelf en vroeg de Zweed de hemd van het lijf over dit nieuwe social media-fenomeen.
Tekst: Tijs Sikma en Pim Ten Broeke
Hoe is Jodel begonnen en waar komt het idee vandaan?
‘Een van mijn beste vrienden, Allessio, is de oprichter en CEO van Jodel. We studeerden samen in San Diego en in die tijd kwam hij met het idee van een lokale, anonieme gemeenschap. Eerste heette de app ‘TellM’. In plaats van lokaal binnen 10 km zoals bij Jodel, kon je bij TellM anoniem naar de contacten van je telefoon berichten sturen. Deze app was echter niet zo succesvol als we hadden gehoopt. Een jaar later keerden we terug naar Europa en hebben we Jodel opgericht met een klein aantal mensen.’
Zijn jullie van plan winst te maken met Jodel? Zo ja, hoe?
‘Natuurlijk. Uiteindelijk hebben we winst nodig voor onszelf en voor onze investeerders. Het is hetzelfde als met Snapchat, WhatsApp en zelfs Facebook in het begin: je moet een bepaalde hoeveelheid van gebruikers bereiken, vooral gebruikers die verslaafd zijn aan het product. Als je een bepaald aantal bereikt, is dat een hoop geld waard op zichzelf. Facebook deed een bod van 4,5 miljard dollar om Snapchat over te nemen, maar Snapchat wees het af, terwijl het bedrijf zelf nog steeds geen geld verdient.’
‘Ik mag nog niet prijsvragen hoe we met Jodel geld willen verdienen, maar er zijn verschillende manieren voor: door gebruik te maken van advertenties natuurlijk, of door net als Tinder de mogelijkheid tot een betaald premium account aan te bieden. Je kunt ook doen wat WhatsApp deed in het begin, dat mensen 1 euro betalen na een jaar van gebruik. Een euro is niets, maar als miljoenen mensen dit doen, kan dat rendabel zijn.’
Zal de privacy van de gebruiker bij Jodel altijd worden gegarandeerd? Zijn jullie niet van plan om persoonlijke gegevens van de gebruikers in de toekomst te verkopen?
‘Ja, privacy blijft altijd gegarandeerd, tenzij iemand in een Jodelbericht iets illegaals doet, zoals een bedreiging uitspreken. Een persoon kan altijd naar de politie stappen en als de politie ervoor kiest om uit te zoeken waar het over gaat, krijgt ze hulp van ons.’
Wilt u Jodel ook buiten de campus uitbreiden?
‘Op universiteiten heb je zoiets als een student bubble; veel situaties en gevoelens zijn voor alle studenten herkenbaar en daarom werkt Jodel zo goed binnen een universiteitsstad. Wat ons betreft gebruikt iedereen in de toekomst echter Jodel. Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat mijn oma en haar vrienden met elkaar jodelen.’
Hoe komt het dat Jodel zo populair is geworden?
‘Jodel gaat over de inhoud in plaats van de persoon achter de Jodel. Bij Jodel is er, vanwege de anonimiteit, geen onderscheid in de status van de gebruikers en spelen vooroordelen geen rol.’
Maar de meeste jodels die we zien gaan over idiote dingen. Veel jodels gaan bijvoorbeeld over poepen.
‘Ja, de anonimiteit op Jodel kan zowel positief als negatief werken. Ik zou niet willen beweren dat mensen in Nijmegen bijzonder veel poepen, maar de gesprekken op Jodel hangen af van de cultuur van de Jodelgemeenschap.’
Is er een groot verschil per stad in onderwerpen die op Jodel worden besproken?
‘Zeker. In Zweden waren mensen in het begin bijvoorbeeld erg creatief en schreven ze zeer lange verhalen. Nederlanders schrijven vanaf het begin kortere jodels, maar na een tijdje werden deze wel langer.’
We hebben een man op de campus, die beroemd is. Zijn naam is Clemens en om de een of andere reden heeft iedereen op Jodel in Nijmegen het over hem.
‘Ja, dit is echt interessant. Dat is een Jodel-fenomeen. In elke stad is er altijd een ‘Jodel beroemdheid’. Dat is lastig voor ons, want in de app mag je eigenlijk geen namen gebruiken. Als je negatief praat over een persoon, loop je het risico om verbannen te worden. Als het positieve manier gebeurt, laten we het gaan.’
Wat betekenen de verschillende kleuren van de jodels?
‘Het spijt me dat ik moet komen met een saai antwoord, maar de kleuren betekenen niets. De kleuren van de jodels zijn willekeurig. Ze maken de app gewoon mooi en kleurrijk.’
Wat is de hoogste karmascore die bereikt is op Jodel?
‘Een paar weken geleden zag ik op onze online werkplek een jodelaar die meer dan een miljoen karma had. Maar er zijn een heleboel mensen tussen de 500.000 en 1 miljoen karma. We hebben ook wel eens karma weggegeven. Dat was echt leuk om te doen en we hopen dat ook in Nederland nog te doen. In de toekomst willen we ook dingen als ‘de beste Jodel van Europa’ of iets dergelijks toevoegen.’
Wat gebeurt er als je karma nul bereikt? We hebben geprobeerd, maar we hebben het niet gehaald.
‘Als ik jullie was, zou ik dit niet te hard proberen, als je min 50 karma krijgt, wordt je gebanned. Dan moet je contact met ons zoeken en de zaak uitleggen voordat je weer mag jodelen.’
Wat is de formule van een perfecte Jodel?
‘Op Facebook, Twitter en Instagram laten mensen de hele tijd alleen hun coole kanten zien. Met Jodel kun je, omdat iedereen anoniem is, eerlijker zijn en mensen posten daarom eerder een triest verhaal. Een grappige jodel is altijd een goede Jodel. Bekentenissen op een grappige manier met zelfspot zijn vaak grappig en altijd leuk om te lezen. Het is fijn om over ongemakkelijke situaties te lezen en te beseffen dat je niet de enige bent.’