Home Artikelen Campagne Radboud Impact Day groot succes: klimaatprobleem opgelost

Campagne Radboud Impact Day groot succes: klimaatprobleem opgelost

door Thijs Meeuwisse

Scherper dan De Speld en ook makkelijker te vinden: De Hooiberg. De nieuwsrubriek waar je zo doorheen prikt. Deze keer: Radboud Impact Day groot succes.

Op donderdag 18 november verspreidde de Radboud Universiteit (RU) een indringende film om mensen bewust te maken van de gevolgen van hun consumptiegedrag. Met succes: alle Nederlanders zijn spontaan gestopt met hun onduurzame gedrag.

In de ban van de campagne

Al ’s morgens vroeg ging het leger van influencers, speciaal voor de dag gerekruteerd door de afdeling Marketing & Communicatie van de RU, massaal de straten op. De influencers, te herkennen aan hun rode hoodies, waren gewapend met smartphones en tablets, waarmee ze aan iedere onschuldige voorbijganger de film lieten zien. Wie de film zag, stopte spontaan met zijn vervuilende bezigheden. Door het hele land werden auto’s abrupt langs de weg achtergelaten, waardoor de treinen en bussen juist uitpuilden.

Niet alleen Nederland was in de ban de campagne. Ook buiten de landsgrenzen heeft de impactdag haar vruchten afgeworpen. Via het Erasmus+-netwerk werden internationale influencers bij de strijd betrokken. Zij bezetten Wall Street en scandeerden catchy leuzen als ‘Eco, niet ego’ en ‘Niet doemdenken maar doendenken.’

Ook digitaal werd vurig actie gevoerd. Zo was er een e-mailhandtekening gemaakt voor de Radboud Impact Day. Iedereen die een mail ontving met deze handtekening raakte spontaan overtuigd om zijn consumptiepatroon aan te passen en zo het klimaat te redden. Webwinkelgigant AliExpress noteerde een zwarte dag op de beurs, omdat iedereen zijn bestellingen had geannuleerd. Op sociale media ging het eveneens hard. De hashtag #jebentnodig was al om tien uur ’s ochtends wereldwijd trending op Twitter. 

Film de hemel in geprezen

De korte film, die begon met de legendarische woorden ‘Influencers aller landen, verenigt u!’, wordt door filmcritici als een unaniem belachelijk succes bestempeld. De Volkskrant kopte: ‘Radboud Universiteit maakt hoge verwachtingen waar.’ Zelfs De Telegraaf, doorgaans kritisch op producties uit het Havana aan de Waal, schrijft: ‘Zet de Oscars voor de RU vast klaar.’

Tim van Manen, directeur Marketing & Communications en mastermind achter de operatie, rept enthousiast over het succes. ‘Prachtig om te zien hoe we met één dag campagne voeren het klimaatprobleem hebben kunnen oplossen’, vertelt Van Manen bejubeld. ‘Dat ze hier tijdens de klimaattop in Glasgow niet aan hebben gedacht.’ Volgens de marketingdirecteur zitten er al nieuwe plannen in de pijplijn. ‘Volgende week willen we het systemisch racisme uitroeien, en de week erop gaan we de democratie redden.’

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen