De Nederlandse universiteiten mogen dan vaak hoog scoren op verschillende internationale ranglijsten, maar de slogans van de instellingen laten vaak de wensen over.
Hier kwam ook het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten (H.NU) achter. Het platform uit zijn kritiek op de verdere interne economisering van de universiteiten in Nederland. Deze beschikken tegenwoordig over een heuse PR-afdeling. Ook vindt het H.NU dat de onderwijsinstellingen zich steeds meer profileren als een bedrijf en de concurrentie met elkaar aan gaan. Om je als universiteit te kunnen onderscheiden heb je een goede slogan nodig. Volgens het platform trekken de universiteiten flink hun portemonnee om met een originele slagzin te komen, die H.NU vaak onzinnig vindt.
De organisatie komt daarom nu met een eigen H.NU-domheidsranking, waar je als student kan stemmen op de domste slogans van Nederlandse universiteit.en Je stelt zelf een top drie samen van slagzinnen van twaalf universiteiten die je oren doen bloeden. De leus van de Radboud Universiteit, ‘Change perspective’, mag natuurlijk niet ontbreken.
De Nederlandse universiteiten zijn niet de enige die slogans verzinnen waar je droevig van wordt. Een mooi voorbeeld is de leus van de Victoria University in Melbourne, die zichzelf profileert met ‘Welcome to the jungle‘. Voor een overzicht van de motto’s van universiteiten over de hele wereld, klik hier.